From 064315fe2224d919689f6a426962a62bb2ea8eab Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: "Michal, OK1WMR" <ok1wmr@gmail.com> Date: Fri, 15 Feb 2008 16:14:42 +0100 Subject: [PATCH] =?UTF-8?q?P=C5=99id=C3=A1n=20=C4=8Dl=C3=A1nek=20Chlazen?= =?UTF-8?q?=C3=AD=20elektronkov=C3=BDch=20=20zesilova=C4=8D=C5=AF?= MIME-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=UTF-8 Content-Transfer-Encoding: 8bit (Autoexportován z Joomly) --- .../chlazeni-elektronkovych-zesilovacu.md | 762 ++++++++++++++++++ 1 file changed, 762 insertions(+) create mode 100644 articles/2008/chlazeni-elektronkovych-zesilovacu.md diff --git a/articles/2008/chlazeni-elektronkovych-zesilovacu.md b/articles/2008/chlazeni-elektronkovych-zesilovacu.md new file mode 100644 index 0000000..7f5f832 --- /dev/null +++ b/articles/2008/chlazeni-elektronkovych-zesilovacu.md @@ -0,0 +1,762 @@ ++++ + +title = "ChlazenĂ elektronkovĂ˝ch zesilovaÄŤĹŻ" +perex_e = "KaĹľdĂ˝ radioamatĂ©r potĹ™ebuje energii a s jejĂ vĂ˝robou samozĹ™ejmÄ› pĹ™icházĂ i teplo, hlavnÄ› to ztrátovĂ©(i kdyĹľ se dá efektivnÄ› vyuĹľĂt pro vytápÄ›nĂ mĂstnosti). ZatĂm neĹľijeme ve svÄ›tÄ›, kde by perpetuum mobile znamenalo na kaĹľdĂ©m rohu pouĹľĂvanĂ© zaĹ™ĂzenĂ, jako spĂše v dobÄ›, kde je snem a naprosto nereálnou pĹ™edstavou. Pokud tedy v závodech chceme mĂt nÄ›jakou šanci, kvalitnĂ zesilovaÄŤ bude jednou z vÄ›cĂ, bez kterĂ© se neobejdeme a právÄ› zde je potĹ™eba se zamyslet nad systĂ©mem chlazenĂ. Elektronky sice jiĹľ znajĂ svá lĂ©ta, ale v zesilovaÄŤĂch majĂ stále svĂ© mĂsto. Dnes se zaměřĂme na jejich chlazenĂ, dokud je ještÄ› ÄŤas, nÄ›co v konstrukci mÄ›nit, neboĹĄ odkládat chlazenĂ na závÄ›r konstruovánĂ nám mĹŻĹľe pĹ™inĂ©st znaÄŤnĂ© problĂ©my. +. +" +tags = ["ÄŚlánek"] ++++ + +KaĹľdĂ˝ radioamatĂ©r potĹ™ebuje energii a s jejĂ vĂ˝robou samozĹ™ejmÄ› pĹ™icházĂ i teplo, hlavnÄ› to ztrátovĂ©(i kdyĹľ se dá efektivnÄ› vyuĹľĂt pro vytápÄ›nĂ mĂstnosti). ZatĂm neĹľijeme ve svÄ›tÄ›, kde by perpetuum mobile znamenalo na kaĹľdĂ©m rohu pouĹľĂvanĂ© zaĹ™ĂzenĂ, jako spĂše v dobÄ›, kde je snem a naprosto nereálnou pĹ™edstavou. Pokud tedy v závodech chceme mĂt nÄ›jakou šanci, kvalitnĂ zesilovaÄŤ bude jednou z vÄ›cĂ, bez kterĂ© se neobejdeme a právÄ› zde je potĹ™eba se zamyslet nad systĂ©mem chlazenĂ. Elektronky sice jiĹľ znajĂ svá lĂ©ta, ale v zesilovaÄŤĂch majĂ stále svĂ© mĂsto. Dnes se zaměřĂme na jejich chlazenĂ, dokud je ještÄ› ÄŤas, nÄ›co v konstrukci mÄ›nit, neboĹĄ odkládat chlazenĂ na závÄ›r konstruovánĂ nám mĹŻĹľe pĹ™inĂ©st znaÄŤnĂ© problĂ©my. +. + +Chceme-li dosáhnout dlouhĂ© Ĺľivotnosti elektronky, musĂme ji provozovat v teplotnĂm rozsahu urÄŤenĂ©m vĂ˝robcem. SklenÄ›nĂ© elektronky do anodovĂ© ztráty 25 W mohou bĂ˝t provozovány bez nucenĂ©ho proudÄ›nĂ vzduchu, pokud zachováme pĹ™iměřenĂ© mnoĹľstvĂ vzduchu pro konvekÄŤnĂ proudÄ›nĂ. Je-li pĹ™ĂslušnĂ˝ kryt boxu nebo pĹ™Ăstroje zhotoven z perforovanĂ©ho plechu a otvory o prĹŻmÄ›ru cca 6 mm rozmĂstÄ›ny do kruhu okolo soklu elektronky, je chlazenĂ postaÄŤujĂcĂ, pokud nenĂ extrĂ©mnÄ› zvýšena teplota v mĂstnosti. + +Pro elektronky s velkou anodovou ztrátou nebo provozovanĂ© s nadmÄ›rnĂ˝m anodovĂ˝m proudem oproti doporuÄŤenĂ vĂ˝robce, je chlazenĂ nucenĂ˝m proudem vzduchu pomocĂ vÄ›tráku nebo turbiny nezbytnĂ©. VÄ›tšina vĂ˝robcĹŻ udává ve svĂ˝ch podkladech poĹľadavky na chlazenĂ pro nepĹ™etrĹľitĂ˝ provoz. Jde pĹ™edevšĂm o mnoĹľstvĂ dopravovanĂ©ho vzduchu (prĹŻtok vzduchu), udávanĂ˝ v US a anglickĂ© literatuĹ™e v kubickĂ˝ch stopách za minutu (CFM), v metrickĂ© soustavÄ› pak obvykle v kubickĂ˝ch metrech za minutu. Vlastnosti ventilátorĹŻ se udávajĂ naopak v m<sup>3</sup>/h. Je tedy ÄŤasto nutnĂ˝ pĹ™epoÄŤet. PlatĂ, Ĺľe ft<sup>3</sup> = 0,028316 m<sup>3</sup>. + +DalšĂm dĹŻleĹľitĂ˝m Ăşdajem je pĹ™etlak. PĹ™etlak je tlak hromadĂcĂ se uvnitĹ™ prostoru pĹ™i nedokonalĂ©m prĹŻchodu vzduchu natlakovanĂ©ho dovnitĹ™ turbinou. V pĹ™ĂpadÄ› dokonalĂ©ho prĹŻchodu vzduchu nenĂ kladen protĂ©kajĂcĂmu vzduchu žádnĂ˝ odpor. MnoĹľstvĂ vzduchu vstupujĂcĂho Qin je tedy stejnĂ© jako mnoĹľstvĂ vzduchu vystupujĂcĂho Qout. Naopak jakákoli pĹ™ekážka ÄŤi zúženĂ cesty vzduchu omezuje i mnoĹľstvĂ dopravovanĂ©ho vzduchu. RozdĂl mezi potenciálnĂm objemem vzduchu dostupnĂ©ho pro prĹŻchod vzduchovou cestou a skuteÄŤnĂ˝m objemem vzduchu vystupujĂcĂho pĹ™edstavuje samotnĂ˝ pĹ™etlak. Cokoli klade odpor prĹŻchodu vzduchu, vytvářà pĹ™etlak. + +Elektronky a jejich pĹ™ĂdavnĂ© části (sokly, radiátory atd.) pĹ™edstavujĂ pĹ™ekážku volnĂ©mu prĹŻchodu vzduchu a vyvĂjejĂ tudĂĹľ pĹ™etlak. SkuteÄŤná výše pĹ™etlaku bude záviset na vlastnostech turbĂny, soklu, vlastnĂ elektronky a komĂnku. RĹŻznĂ© typy turbin se lišà ve svĂ© schopnosti vytvářet poĹľadovanĂ˝ pĹ™etlak, takĹľe vĂ˝bÄ›r patĹ™iÄŤnĂ© turbĂny nenĂ zcela jednoduchou záleĹľitostĂ. + +Hodnoty CFM (resp. Q) a pĹ™etlaku nÄ›kterĂ˝ch populárnĂch elektronek, soklĹŻ a komĂnkĹŻ jsou v tabulce. + +PlatĂ pro provoz s trvalou nosnou (FM), pro SSB/CW se volĂ Q poloviÄŤnĂ. + +| + +Elektronka + + | + +Q <sub>CFM</sub> + + | + +PĹ™etlak inch + + | + +Q + +m<sup>3</sup>/min + + | + +Q + +m<sup>3</sup>/h + + | + +PĹ™etlak + +mm v.s. + + | + +Sokl + + | + +KomĂnek + + | +| + +3-400Z/8163 + + | + +13 + + | + +0,13 + + | + +0,37 + + | + +22 + + | + +3,3 + + | + +SK400/410 + + | + +SK-416 + + | +| + +3-500Z + + | + +13 + + | + +0,082 + + | + +0,37 + + | + +22 + + | + +2 + + | + +SK400/410 + + | + +SK406 + + | +| + +3CX800A7 + + | + +19 + + | + +0,35 + + | + +0,54 + + | + +32 + + | + +9 + + | + +PN 154353 + + | +| + +3-1000Z/8164 + + | + +25 + + | + +0,38 + + | + +0,7 + + | + +42 + + | + +10 + + | + +SK500/510 + + | + +SK516 + + | +| + +3CX1500/8877 + +RD1,5 XB Tesla + + | + +35 + + | + +0,41 + + | + +1,0 + +2,0 + + | + +60 + +120 + + | + +10,5 + +15 + + | + +SK2200 + +SK2210 + + | + +SK2216 + + | +| + +GS35b + + | + +88,3 + + | + +150 + + | +| + +4-250A/5D22 + + | + +2 + + | + +0,1 + + | + +0,06 + + | + +3,5 + + | + +2,5 + + | + +SK400/410 + + | + +SK406 + + | +| + +4-400A/8438 + + | + +14 + + | + +0,25 + + | + +0,4 + + | + +24 + + | + +6,5 + + | + +SK400/410 + + | + +SK406 + + | +| + +4-1000A/8166 + + | + +20 + + | + +0,6 + + | + +0,56 + + | + +34 + + | + +15 + + | + +SK500/510 + + | + +SK506 + + | +| + +4CX250R/ + +7850W + + | + +6,4 + + | + +0,59 + + | + +0,18 + + | + +11 + + | + +15 + + | + +SK600 + +family + + | + +SK606 + + | +| + +4CX300A/ + +8167 + + | + +7,2 + + | + +0,58 + + | + +0,2 + + | + +12 + + | + +15 + + | + +SK700 + +family + + | + +SK606 + + | +| + +4CX350A/8321 + + | + +7,8 + + | + +1,2 + + | + +0,22 + + | + +13 + + | + +30 + + | + +jako 4CX250 + + | + +jako 4CX250 + + | +| + +4CX1000A/8168 + +4CX1500/8660 + + | + +25 + + | + +0,2 + + | + +0,7 + + | + +42 + + | + +5 + + | + +SK800 + +family + + | + +SK806 + + | +| + +GU43b + + | + +60 + + | + +100 + + | +| + +8874 + + | + +8,6 + + | + +0,37 + + | + +0,24 + + | + +15 + + | + +9,5 + + | + +PĹ™etlak je udáván v palcĂch vodnĂho sloupce (H<sub>2</sub>O). Pro metrickou soustavu platĂ pĹ™epoÄŤet koeficientem 25,4\. U elektronek evropskĂ© provenience se pĹ™etlak udává pĹ™Ămo v milimetrech H<sub>2</sub>O nebo v souÄŤasnĂ˝ch oficiálnÄ› pouĹľĂvanĂ˝ch jednotkách Pa ( pascaly ), kdy platĂ pĹ™evod 1:10\. ÄŚili napĹ™. 100 Pa = 10 mm H<sub>2</sub>O. PrávÄ› Ăşdaj pĹ™etlaku výškou vodnĂho sloupce nám umoĹľĹuje snadnĂ© měřenĂ pomocĂ klasickĂ©ho "U" manometru, jak je znázornÄ›no na obr.1. Tento manometr známe všichni ze školy z hodin fyziky a snadno si ho zhotovĂme z kousku prĹŻhlednĂ© buĹľĂrky ohnutĂ© do tvaru "U", kterou pĹ™ipevnĂme na destiÄŤku a podlepĂme milimetrovĂ˝m měřĂtkem. Tento manometr mĹŻĹľeme pĹ™ipojovat doÄŤasnÄ› po dobu měřenĂ napĹ™. pĹ™es ventilek z bicyklovĂ© duše, nebo ho ponechat pro stálou indikaci. Na obr. 1(A) je stav pĹ™i vypnutĂ© turbĂnÄ›, kdy obÄ› hladiny jsou na stejnĂ© Ăşrovni, protoĹľe tlak vzduchu (běžnĂ˝ atmosfĂ©rickĂ˝ tlak) je stejnĂ˝ na obou koncĂch manometru. Na obr. 1(B) je stav pĹ™i zapnutĂ© turbĂnÄ› ( pĹ™i zamontovanĂ©m soklu, elektronce a komĂnku), kdy rozdĂl hladin udává pĹ™Ămo pĹ™etlak. Tento jednoduchĂ˝ zpĹŻsob měřenĂ je pro danĂ˝ účel dostateÄŤnÄ› pĹ™esnĂ˝. ExistujĂ tĂ©Ĺľ profesionálnĂ nastavitelnĂ© diferenciálnĂ indikátory pĹ™etlaku pouĹľĂvanĂ© v klimatizaÄŤnĂ technice, kterĂ© mĹŻĹľeme pouĹľĂt napĹ™Ăklad pro blokovánĂ funkce zaĹ™ĂzenĂ v pĹ™ĂpadÄ› vĂ˝padku turbĂny nebo ucpánĂ vzduchovĂ© cesty. Pro ryze amatĂ©rskĂ© účely se však jevĂ zbyteÄŤnĂ©. + + + +VĂ˝robci udávajĂ vlastnosti turbin buÄŹ v tabulce nebo ještÄ› lĂ©pe tzv. pĹ™etlakovĂ˝m diagramem, ze kterĂ©ho je zĹ™ejmá i závislost mnoĹľstvĂ dopravovanĂ©ho vzduchu na pĹ™etlaku. MĹŻĹľeme se ovšem setkat i s turbĂnami neznámĂ©ho pĹŻvodu. V tomto pĹ™ĂpadÄ› je smÄ›rodatnĂ© pro zkoušenĂ vĹľdy uspořádánĂ podle obr.1\. Jednou z metod nasmÄ›rovánĂ proudu vzduchu kolem povrchu elektronky nebo skrz chladicĂ Ĺľebra anody (radiátor) je uĹľitĂ tlakovanĂ©ho boxu (chassis). Tento systĂ©m znázorĹuje obr.2\. TurbĂna je pĹ™ipevnÄ›na na chassis a tlakovĂ˝ vzduch procházĂ nahoru pĹ™es sokl a okolo elektronky. KomĂnek sloužà k vedenĂ vzduchu opouštÄ›jĂcĂho sokl okolo elektronky, zamezuje rozptĂ˝lenĂ vzduchu zasahujĂcĂho povrch nebo chladĂcĂ Ĺľebra a koncentruje jeho proud pro maximálnĂ chlazenĂ. + + + +.... + +Obr.2: FoukánĂ zdola ........Obr.3: FoukánĂ shora + +. + +MĂ©nÄ› ÄŤastá konvenÄŤnĂ metoda je na obr.3\. Zde je celĂ˝ anodovĂ˝ box vÄŤetnÄ› součástĂ natlakován turbĂnou. ZvláštnĂ komĂnek je umĂstÄ›n mezi anodovĂ˝ radiátor a vĂ˝stupnĂ otvor vzduchu v krytu boxu. Zde je tĹ™eba si uvÄ›domit známou pouÄŤku, Ĺľe tlak se v danĂ©m prostoru šĂřà všemi smÄ›ry (PascalĹŻv zákon). TurbĂna tlakuje celĂ˝ anodovĂ˝ box a v podstatÄ› jediná cesta vzduchu vede pĹ™es radiátor a komĂnek, pĹ™ĂpadnÄ› menšà mnoĹľstvĂ skrz sokl. + +MěřenĂ podle WD4FAB ukazuje ještÄ› vliv rozdÄ›lenĂ vzduchovĂ©ho proudu vzduchu mezi anodou a soklem. Testy na zesilovaÄŤi s 4CX250 v tomto provedenĂ boxu vykazujĂ potĹ™ebnĂ˝ pĹ™etlak jen 0,33 palce H<sub>2</sub>O. Srovnejme tuto hodnotu s konvenÄŤnĂm zpĹŻsobem chlazenĂ proudem vzduchu od základny elektronky smÄ›rem k anodÄ› dle obr.2, kdy byl pro stejnou elektronku změřen potĹ™ebnĂ˝ pĹ™etlak 0,76 palcĹŻ H<sub>2</sub>O. Ze srovnánĂ vyplĂ˝vá, Ĺľe poĹľadavky na turbĂnu zde mohly bĂ˝t znaÄŤnÄ› redukovány, v tomto pĹ™ĂpadÄ› na mĂ©nÄ› neĹľ polovinu. Dalšà vĂ˝hodou tohoto provedenĂ je, Ĺľe vstupujĂcĂ vzduch ještÄ› pĹ™ed ohřátĂm v Ĺľebrech radiátoru ochlazuje i dalšà součásti umĂstÄ›nĂ© v anodovĂ©m boxu, kterĂ© tĂ©Ĺľ pĹ™i vyššĂch vĂ˝konech mohou topit. LidovĂ© rÄŤenĂ, Ĺľe vzduch se zde toÄŤĂ "jako vĂtr v bednÄ›" je zcela na mĂstÄ›. Na prvnĂ pohled je tĂ©Ĺľ zĹ™ejmĂ©, Ĺľe pĹ™i "foukánĂ shora" dle obr.3 lze zmenšit i svislĂ© rozmÄ›ry celĂ© konstrukce. To mĹŻĹľe bĂ˝t vĂ˝hodnĂ© pro PA na VKV. + +V závislosti na nÄ›kterĂ˝ch koncepcĂch konstrukÄŤnĂho provedenĂ a dostupnosti elektronek mohou bĂ˝t pro chladicĂ systĂ©my vhodnĂ© rĹŻznĂ© kompromisy. NapĹ™Ăklad jestliĹľe pouĹľijeme relativnÄ› levnÄ›jšà a snáze dostupnĂ© sklenÄ›nĂ© vysĂlacĂ elektronky, lze akceptovat jejich kratšà životnost. + +V tomto pĹ™ĂpadÄ› je vĂ˝hodnÄ›jšà vzhledem k cenÄ›, hluku a sloĹľitosti pouĹľĂt dva axiálnĂ vÄ›tráky (známĂ© mez-axiály). Jeden vÄ›trák pak ochlazuje zátavy elektronky ze strany ĹľhavenĂ a druhĂ˝ anodovou stranu, pĹ™ĂpadnÄ› ofukuje ještÄ› sokl a komĂnek. PrĹŻchod vzduchu pĹ™i tomto Ĺ™ešenĂ nenĂ zjevnÄ› stejnĂ˝ jako pĹ™i uĹľitĂ komĂnku. VálcovĂ˝ povrch elektronky je vlastnÄ› umĂstÄ›n napĹ™ĂÄŤ vzduchovĂ©mu proudu, pĹ™itom se pĹ™i proudÄ›nĂ vytvářejĂ vĂry a mĂsta, kde vzduch v podstatÄ› stojĂ a sniĹľuje se pĹ™enos tepla v urÄŤitĂ˝ch oblastech sklenÄ›nĂ© baĹky. Tato mĂsta se ohĹ™ĂvajĂ vĂ˝raznÄ›ji neĹľli zbytek povrchu, takĹľe mĹŻĹľe docházet k nerovnomÄ›rnĂ©mu pnutĂ a destrukci elektronky. V krajnĂch pĹ™Ăpadech se pĹ™ehřátĂ© sklo deformuje a bortĂ a nÄ›kteřà amatĂ©Ĺ™i se moĹľná setkali i s tĂm, Ĺľe se elektronka vlastnĂm vakuem prostÄ› "vcucla" - vhodnÄ›jšà vĂ˝raz mÄ› nenapadá. PouĹľitĂ vĂce vÄ›trákĹŻ k rozptĂ˝lenĂ proudu vzduchu mĹŻĹľe tuto potĂĹľ vĂ˝znamnÄ› omezit. Mnoho amatĂ©rĹŻ pouĹľĂvá ĂşspěšnÄ› tuto metodu pĹ™i pĹ™evážnÄ› intervalovĂ©m provozu CW a SSB, ale nelze ji doporuÄŤit pro AM, FM, SSTV a RRTY s nepĹ™erušovanou nosnou. + +Dalšà problĂ©m pĹ™edstavujĂ velkĂ© a zejmĂ©na keramickĂ© elektronky, pouĹľĂvanĂ© spĂše na VKV. Pokud nejsou delšà dobu v provozu, uvolĹujĂ se samovolnÄ› z materiálĹŻ pouĹľitĂ˝ch ve vnitĹ™nĂm systĂ©mu elektronky ionty nÄ›kterĂ˝ch chemickĂ˝ch prvkĹŻ, kterĂ© nelze nikdy zcela absolutnÄ› odstranit. Jde ponejvĂce o vodĂk, dusĂk, uhlĂk a zejmĂ©na kyslĂk. JednotlivĂ© ionty se spojujĂ v molekuly pĹ™ĂslušnĂ˝ch plynĹŻ, kterĂ© jsou obecnÄ› obsaĹľeny ve vzduchu vÄŤetnÄ› H<sub>2</sub>O, jejichĹľ koncentrace, byĹĄ velmi pozvolna, stoupá. PĹ™i dosaĹľenĂ urÄŤitĂ©ho stupnÄ› koncentrace se nepatrnĂ© mnoĹľstvĂ plynĹŻ ve vnitĹ™nĂm prostoru elektronky vysokĂ˝m anodovĂ˝m napÄ›tĂm ionizuje, docházĂ k pĹ™eskoku a elektronka si vesele práská, coĹľ jĂ vĹŻbec neprospĂvá, zvláštÄ› zmÄ›nĂ-li se vĂ˝boj v dĂ©letrvajĂcĂ elektrickĂ˝ oblouk. Dlouho skladovanĂ© ÄŤi zĹ™Ădka ÄŤinnĂ© elektronky je proto nutno zahoĹ™ovat (lidovÄ› getrovat), coĹľ je o nich všeobecnÄ› známo. Getr (obvykle na bázi baria) je totiĹľ aktivnĂ aĹľ pĹ™i urÄŤitĂ© teplotÄ›. Docela uĹľiteÄŤnĂ˝m nápadem je zhotovenĂ samostatnĂ©ho zahoĹ™ovacĂho pĹ™Ăpravku do vzduchotÄ›snĂ©ho boxu podle obr.3, ve kterĂ©m mĹŻĹľeme tĂ©Ĺľ testovat turbĂny a elektronky. ZahoĹ™ovacĂch metod existuje celá Ĺ™ada. PĹ™i zahoĹ™ovánĂ absorbuje getr uvnitĹ™ elektronky zbytky plynĹŻ a obnovĂ vakuum. I z tohoto dĹŻvodu je u keramickĂ˝ch elektronek pĹ™edepsán pĹ™i kaĹľdĂ©m naĹľhavovánĂ po zapnutĂ tzv. warm-up ÄŤas. Je dĹŻleĹľitĂ˝ i pro vyrovnánĂ teploty zátavĹŻ a celĂ©ho tÄ›lesa elektronky. U elektronek tĹ™Ădy 1kW je obyÄŤejnÄ› 5 minut, u menšĂch mĂ©nÄ›. Tento ÄŤas je dobrĂ© zajistit vhodnĂ˝m ÄŤasovaÄŤem, kterĂ˝ nemĹŻĹľeme snadno obelstĂt, elektronka nás bude mĂt za to ráda a hned tak neodejde. Teprve po uplynutĂ ÄŤasu nahĹ™ĂvánĂ mĹŻĹľeme pak nastartovat zdroj anodovĂ©ho napÄ›tĂ. + +Z výše uvedenĂ˝ch poznatkĹŻ vyplĂ˝vá, Ĺľe pĹ™i návrhu chladĂcĂho systĂ©mu se snaĹľĂme v prvnĂ Ĺ™adÄ› dodrĹľet pĹ™edepsanĂ˝ pĹ™etlak, kterĂ˝ měřĂme "U" manometrem. Pokud nedocĂlĂme tohoto pĹ™etlaku, bude zĹ™ejmÄ› nedostateÄŤnĂ© i mnoĹľstvĂ dopravovanĂ©ho vzduchu Q<sub>A</sub>. Na druhĂ© stranÄ› to nenĂ nutnĂ© s pĹ™etlakem pĹ™Ăliš pĹ™ehánÄ›t, protoĹľe elektronka má bĂ˝t ohřátá na takovou teplotu, která jĂ podle vĂ˝robce nejlĂ©pe vyhovuje, aby se prĹŻběžnÄ› sama getrovala. VÄ›tšà pĹ™etlak znamená obyÄŤejnÄ› i vÄ›tšà akustickĂ˝ hluk turbĂny, pĹ™ĂpadnÄ› proud vzduchu mĹŻĹľe v extrĂ©mnĂch pĹ™Ăpadech pĂskat jako meluzĂna. + +KoneÄŤnĂ˝m smÄ›rodatnĂ˝m testem účinnosti chladĂcĂho systĂ©mu bude měřenĂ teploty na vstupu a vĂ˝stupu vzduchu. ARRL Handbook uvádĂ vzorec: + +**P**<sub>**D**</sub> **= 169 Q**<sub>**A**</sub> **( T**<sub>**2** </sub>**/ T**<sub>**1** </sub>**- 1 )** kdy mnoĹľstvĂ vzduchu Q<sub>A </sub>je v CFM, P ve Wattech (W), teplota °K + +ten je ovšem zĹ™ejmÄ› chybnĂ˝, protoĹľe jeho aplikace dává vĂ˝sledky řádovÄ› rozdĂlnĂ© od tabulkovĂ˝ch hodnot. Krom toho je evidentnĂ, Ĺľe vĂ˝sledek bude záviset na rozdĂlu vĂ˝stupnĂ a vstupnĂ teploty dopravovanĂ©ho vzduchu, nikoli na jejich pomÄ›ru. PĹ™esnĂ© vĂ˝poÄŤty patřà do oboru klimatizacĂ, pro radioamatĂ©ry je vhodnÄ›jšà jednoduchĂ˝ vzorec, kterĂ˝ ve svĂ© publikaci "Koaxialroehren und Topfkreise" uvádĂ Wolfgang Borschel DK2DO: + +**Q**<sub>**A**</sub> **= __****2,8_Pa_** + +**( T**<sub>**2** </sub>**- T**<sub>**1**</sub>**)** + +kde Q<sub>A </sub>je v m<sup>3</sup>/h, T<sub>2 </sub>vĂ˝stupnĂ teplota a T<sub>1 </sub>vstupnĂ teplota vzduchu. + +Konstanta 2,8 platĂ pro provoz s nepĹ™erušovanou nosnou (FM, RTTY, SSTV a pod.), pro SSB/CW je pak poloviÄŤnĂ = 1,4\. JeštÄ› menšà konstantu cca = 1 mĹŻĹľeme volit v závislosti na zpĹŻsobu foukánĂ, viz WD4FAB výše. ChlazenĂ bude ale záviset i na teplotnĂ dilataci materiálĹŻ pouĹľitĂ˝ch v anodovĂ©m obvodu a jeho rozlaÄŹovánĂ vlivem teploty, coĹľ jiĹľ je jiná kapitola. KoneÄŤnou odpověď dá aĹľ praktickĂ© měřenĂ. K měřenĂ vĂ˝stupnĂ teploty vzduchu postaÄŤĂ obyÄŤejnĂ˝ (nÄ›kdy i kuchyĹskĂ˝ zavaĹ™ovacĂ) teplomÄ›r. Ten ovšem vzhledem k vysokĂ©mu napÄ›tĂ nebudeme strkat do anodovĂ©ho boxu, ale měřĂme vzduch vystupujĂcĂ ven. V dnešnĂ dobÄ› lze pouĹľĂt i bezdotykovĂ© infrateplomÄ›ry. Za vĂ˝stupnĂ otvor vzduchu je vhodnĂ© umĂstit nÄ›jakĂ© tepelnĂ© ÄŤidlo, kterĂ© blokuje PA pĹ™i neÄŤekanĂ©m pĹ™ehřátĂ, kterĂ© nelze nikdy zcela vylouÄŤit. + +V dalšĂm se zaměřĂme na dvÄ› v souÄŤasnosti populárnĂ elektronky,a to na triodu GS35b a tetrodu GU43b. + +**Trioda GS35b** + +NÄ›kterĂ© ruskĂ© datasheety uvádÄ›jĂ mnoĹľstvĂ chladĂcĂho vzduchu 2500 l/min, coĹľ je 150 m<sup>3</sup>/h. JinĂ© zdroje obsahujĂ i informace o chlazenĂ katody a mĹ™ĂĹľky. Jedna kubická stopa se samozĹ™ejmÄ› rovná 28,316 litrĹŻ. Po pĹ™epoÄŤtu je to tedy 88,3 CFM. To pro snazšà porovnánĂ s US prameny. + + + +Obr.4.: Cesta chladicĂho vzduchu v PA K8CU. + +PodĂvejme se na nákres prĹŻchodu vzduchu na obr.4, jak je realizován v PA 50 MHz K8CU. Ten v podstatÄ› odpovĂdá Ĺ™ešenĂ dle obr.2, tlakovĂ˝ vzduch je pĹ™ivádÄ›n pod elektronku do spodnà části chassis. V pĹ™epážce mezi vstupnĂm a vĂ˝stupnĂm boxem je nÄ›kolik velkĂ˝ch otvorĹŻ, kterĂ˝mi vzduch procházĂ. Kompromisem mezi stĂnÄ›nĂm (testováno pro PA 50 MHz) a dostateÄŤnĂ˝m prĹŻchodem vzduchu je 8 otvorĹŻ prĹŻmÄ›ru 25 mm, zakrytĂ˝ch stĂnĂcĂ sĂĹĄkou. Ve stĂnĂcĂm krytu mĹ™ĂĹľkovĂ© části jsou dva otvory prĹŻmÄ›ru 65 mm, umoĹľĹujĂcĂ cestu vzduchu od základny aĹľ k anodovĂ©mu radiátoru. ZajištÄ›nĂ velkĂ©ho prĹŻĹ™ezu pro prĹŻtok vzduchu sniĹľuje poĹľadavky na pĹ™etlak a tĂm i vĂ˝konnost turbĂny. CelkovĂ˝ proud vzduchu procházejĂcĂ pĹ™Ămo skrz spodnĂ box vstupnà části lehce splnĂ i poĹľadavky na chlazenĂ katody a mĹ™ĂĹľky. Tyto byĹĄ nepatrnĂ© poĹľadavky nenĂ vhodnĂ© opomĂjet. + +Tabulka uvádĂ mnoĹľstvĂ vzduchu Q pro jednotlivĂ© části elektronky GS35b: + +| + +**ObjemovĂ© jednotky** + + | + +**Anoda** + + | + +**Katoda** + + | + +**MĹ™ĂĹľka** + + | +| :-: | :-: | :-: | :-: | +| + +CFM + + | + +88,3 + + | + +1,8 + + | + +10,6 + + | +| + +m<sup>3</sup>/h + + | + +150 + + | + +3 + + | + +18 + + | +| + +m<sup>3</sup>/min + + | + +2,5 + + | + +0,05 + + | + +0,3 + + | +| + +l/min + + | + +2500 + + | + +50 + + | + +300 + + | +| + +MnoĹľstvĂ Q dopravovanĂ©ho vzduchu + + | + +100% + + | + +2% + + | + +12% + + | + +Dále se pro danou elektronku uvádĂ maximálnĂ teplota radiátoru anody 200 °C, teplota základny (mĹ™ĂĹľka+katoda) 120 °C. + +DostupnĂ© prameny bohuĹľel neuvádÄ›jĂ Ăşdaj o pĹ™etlaku. Lze odhadnout, Ĺľe bude obdobnĂ˝ jako u srovnatelnĂ˝ch triod 8877 nebo RD 1,5 XB, tj. 10 - 15 mm H<sub>2</sub>O. + +Z konstrukÄŤnĂch a to zejmĂ©na rozmÄ›rovĂ˝ch dĹŻvodĹŻ mĹŻĹľe bĂ˝t pro tuto elektronku vhodná aplikace metody podle obr.3, kdy je tlakovĂ˝ vzduch pĹ™ivádÄ›n do anodovĂ©ho boxu a pouze malá část vzduchu ochlazuje základnu, tj. katodu elektronky. Nákres vzduchovĂ© cesty je na obr.5. + + + +Z výše uvedenĂ© tabulky je zĹ™ejmĂ©, Ĺľe k chlazenĂ katody elektronky jsou potĹ™ebná pouhá 2% objemu vzduchu oproti anodovĂ©mu radiátoru. MnoĹľstvĂ dopravovanĂ©ho vzduchu ovšem závisĂ na profilu vzduchovĂ© cesty, tedy pĹ™edevšĂm na jejĂm prĹŻĹ™ezu. TeplosmÄ›nná plocha mÄ›dÄ›nĂ˝ch Ĺľeber radiátoru je znaÄŤná. Za vĂ˝chozĂ hodnotu 100% budeme tedy povaĹľovat ÄŤistĂ˝ celkovĂ˝ prĹŻĹ™ez mezi chladĂcĂmi Ĺľebry anodovĂ©ho radiátoru. Zdálo by se, Ĺľe k jeho vĂ˝poÄŤtu postaÄŤĂ známĂ˝ vzorec S = ď°ď€ r<sup>2</sup>, coĹľ by pĹ™i prĹŻmÄ›ru radiátoru 100mm odpovĂdalo tĂ©měř 80cm<sup>2</sup>. NenĂ to však pravda, protoĹľe musĂme ještÄ› odeÄŤĂst prĹŻĹ™ez stĹ™ednĂho jádra radiátoru a všech jeho Ĺľeber. TĂm se dostaneme pĹ™ibliĹľnÄ› na polovinu, tedy na 40 cm<sup>2</sup>, aby se to dobĹ™e pamatovalo. Plocha odpovĂdajĂcĂ 2% ze 40 cm<sup>2</sup> je pouhĂ˝ch 0,8 cm<sup>2</sup>, zaokrouhleme tedy na 1 cm<sup>2</sup>, coĹľ je 100 mm<sup>2</sup>. Pro chlazenĂ katody tedy postaÄŤĂ 8 otvorĹŻ prĹŻmÄ›ru 4 mm, uspořádanĂ˝ch do kruhu kolem elektronky. Kdo nevěřĂ, aĹĄ si to spoÄŤĂtá sám. Proud vzduchu z tÄ›chto otvorĹŻ je moĹľnĂ© nasmÄ›rovat na katodu ještÄ› spoilery z tenkĂ©ho plechu, jak je na obr.5 naznaÄŤeno. NavĂc, jak si nÄ›kteřà z nás pĹ™ipomenou z hodin fyziky, zúženĂm prĹŻĹ™ezu docházĂ ke zvýšenĂ rychlosti proudÄ›nĂ dle rovnice kontinuity + +<dl> + +<dl> + +<dd> + +| + +S<sub>1 </sub>v<sub>1 </sub>= S<sub>2</sub> v<sub>2</sub> + + | + +</dd> + +</dl> + +</dl> + +Obr.6\. Rychlost proudÄ›nĂ v závislosti na prĹŻĹ™ezu vzduchovĂ© cesty + +Rychlost proudÄ›nĂ v mĂstÄ› zúženĂ je tedy nepĹ™Ămo ĂşmÄ›rná pomÄ›ru prĹŻĹ™ezĹŻ. V našem konkrĂ©tnĂm pĹ™ĂpadÄ› , kdy pomÄ›r prĹŻĹ™ezĹŻ je 40, zvýšà se rychlost proudu vzduchu ofukujĂcĂho katodu oproti rychlosti v anodovĂ©m radiátoru 40-krát. DĹŻsledkem je jiĹľ zmĂnÄ›nĂ© snĂĹľenĂ poĹľadavkĹŻ na parametry turbĂny. Ve srovnánĂ s metodou pouĹľitou v konstrukci K8CU jde i o vĂ˝znamnĂ© zjednodušenĂ. + +PozornĂ˝ ÄŤtenář si nynĂ jistÄ› položà otázku, kam se ztratilo onÄ›ch 12% potĹ™ebnĂ˝ch pro chlazenĂ mĹ™ĂĹľky. I zde je nutnĂ˝ krátkĂ˝ exkurs do školnĂch škamen, kdy jsme se uÄŤili, Ĺľe teplo se šĂřà proudÄ›nĂm (konvekcĂ), vyzaĹ™ovánĂm (sálánĂm) a vedenĂm. V našem pĹ™ĂpadÄ› zesilovaÄŤe s uzemnÄ›nou mĹ™ĂĹľkou, coĹľ je nejÄŤastÄ›jšà provedenĂ, odvádĂ teplo z mĹ™ĂĹľkovĂ©ho prstence masivnĂ základnĂ deska z hlinĂku, kterĂ˝ je pro tento účel nejdostupnÄ›jšĂm materiálem. Tloušťka desky je nejvhodnÄ›jšà 5mm, tedy žádnĂ˝ kuprextit nebo sardinkovĂ˝ plech. To pro ty, kteřà se shlĂ©dli v konstrukcĂch "lazy builders" a s tou lenostĂ uĹľ to tak trochu pĹ™ehánÄ›jĂ. ProstÄ› všechno chce svĂ© a pro vedenĂ tepla neplatà žádnĂ˝ skinefekt. Z obr.3 je navĂc zĹ™ejmĂ©, Ĺľe proudĂcĂ vzduch pĹ™ed svĂ˝m vstupem do anodovĂ©ho radiátoru ochlazuje i základnĂ desku a tÄ›leso elektronky. Toho lze vyuĹľĂt i tak, Ĺľe na základnĂ desku mĹŻĹľeme pĹ™ipevnit tĹ™eba zdroj pĹ™edpÄ›tĂ Ĺ™ĂdĂcĂ mĹ™ĂĹľky ÄŤi jinĂ© části, kterĂ© vyĹľadujĂ chlazenĂ. + +RozmÄ›rovÄ› podobnĂ˝mi elektronkami jsou GS31b a GI39b. MajĂ jinĂ© provedenĂ hvÄ›zdicovitĂ©ho radiátoru se silnÄ›jšĂmi Ĺľebry (podobnĂ© jako GI7b), ale vnitĹ™nĂ kapacity, zesĂlenĂ a ostatnĂ mechanickĂ© rozmÄ›ry jsou shodnĂ©. HlinĂkovĂ˝ anodovĂ˝ radiátor má vzhledem k menšà teplosmÄ›nnĂ© ploše Ĺľeber i menšà účinnost, byl urÄŤen pro chlazenĂ vÄ›tšĂm axiálnĂm vÄ›trákem, proto je i povolená anodová ztráta nižšĂ. PoÄŤĂtejme u tÄ›chto typĹŻ s maximálnĂm vĂ˝stupnĂm vĂ˝konem do 500 W. + +**Tetroda GU43b** + +U tĂ©to elektronky je na rozdĂl od pĹ™edchozĂ k dispozici ještÄ› mĂ©nÄ› ĂşdajĹŻ. VšeobecnÄ› se uvádĂ mnoĹľstvĂ dopravovanĂ©ho vzduchu Q<sub>A</sub> = 100 m<sup>3</sup>/h. To vcelku odpovĂdá velikosti radiátoru anody se znaÄŤnĂ˝m teplosmÄ›nnĂ˝m povrchem rhodiovanĂ˝ch mÄ›dÄ›nĂ˝ch Ĺľeber. Dále se uvádĂ maximálnĂ teplota okolnĂho prostĹ™edĂ 150°C. StejnĂ˝ Ăşdaj platĂ pro maximálnĂ teplotu sklenÄ›nĂ© baĹky elektronky. To ovšem nijak nedefinuje maximálnĂ teplotu vzduchu vystupujĂcĂho z radiátoru. Vcelku uĹľiteÄŤnĂ˝ Ăşdaj o pĹ™etlaku nebyl bohuĹľel tĂ©Ĺľ nalezen. Graficky jsou Ăşdaje o chlazenĂ znázornÄ›ny v následujĂcĂ tabulce, pĹ™evzatĂ© z datasheetĹŻ. Pokud jsou vskutku reálnĂ©, nemÄ›ly by bĂ˝t s chlazenĂm vÄ›tšà problĂ©my. ByĹĄ to nenĂ blĂĹľe specifikováno, z logiky vÄ›ci vyplĂ˝vá, Ĺľe jednotlivĂ© kĹ™ivky °C platĂ zĹ™ejmÄ› pro teplotu vstupnĂho vzduchu. U ruskĂ© "military" elektronky by nás to nemuselo pĹ™Ăliš pĹ™ekvapit. PolskĂ˝m ekvivalentem tĂ©to elektronky je tetroda Q-1P/41\. Je v keramickĂ©m provedenĂ a ĂşdajnÄ› má o nÄ›co málo vÄ›tšà zesĂlenĂ. + + + +Pro chlazenĂ tĂ©to elektronky je tĂ©Ĺľ vhodnĂ© konstrukÄŤnĂ uspořádánĂ dle obr.3, zejmĂ©na pokud zvolĂme variantu s galvanicky uzemnÄ›nou stĂnĂcĂ mĹ™ĂĹľkou a plovoucĂ katodou (G3SEK). V tomto pĹ™ĂpadÄ› se na odvádÄ›nĂ tepla z elektronky podĂlĂ základnĂ deska stejnÄ› jako u triody GS35b na obr.5\. Nižšà povolená teplota ve srovnánĂ s keramikou je u sklenÄ›nĂ© elektronky pochopitelná. OkamĹľikem pravdy bude opÄ›t měřenĂ teploty vĂ˝stupnĂho vzduchu. Zde je vhodnĂ© upozornit, Ĺľe firma GES nabĂzĂ vratnĂ© tepelnĂ© pojistky na 145 °C, kterĂ© je moĹľnĂ© pouĹľĂt pro blokovánĂ PA pĹ™i pĹ™ehřátĂ. + +**Ventilátory, turbĂny** + +Pro chlazenĂ velkĂ˝ch elektronek se axiálnĂ ventilátory nehodĂ, protoĹľe u nich nelze dosáhnout dostateÄŤnĂ©ho pĹ™etlaku. MaximálnÄ› je moĹľnĂ© umĂstit je na vĂ˝stup vzduchu, kdy "pomáhajĂ" hlavnĂmu ventilátoru s radiálnĂmi lopatkami, ÄŤili turbĂnÄ›. RadiálnĂ ventilátor je vskutku Francisova turbĂna naruby. RadioamatĂ©r se bude v Ĺ™adÄ› pĹ™ĂpadĹŻ snaĹľit o vyuĹľitĂ turbĂn nejrĹŻznÄ›jšĂho pĹŻvodu s neznámĂ˝mi parametry, v tom pĹ™ĂpadÄ› nezbĂ˝vá neĹľ danou turbĂnu podrobit praktickĂ© zkoušce, jak jiĹľ bylo uvedeno. Velmi pĹ™ibliĹľnÄ› lze odhadnout, Ĺľe ÄŤistĂ˝ prĹŻĹ™ez vĂ˝stupnĂ pĹ™Ăruby turbĂny by mÄ›l bĂ˝t minimálnÄ› stejnĂ˝ jako ÄŤistĂ˝ ÄŤinnĂ˝ prĹŻĹ™ez radiátoru. Záležà ovšem i na prĹŻmÄ›ru oběžnĂ©ho kola a poÄŤtu lopatek, poÄŤtu otáček, vĂ˝konu motoru atd. Jak jiĹľ bylo Ĺ™eÄŤeno, nÄ›kteřà vĂ˝robci uvádÄ›jĂ parametry v tabulkách, pĹ™ĂpadnÄ› tzv. pĹ™etlakovou charakteristiku. Jako pĹ™Ăklad si uvedeme tuzemskou radiálnĂ turbĂnu "Ratas 3132". VĂce vypovĂdá dále uvedená pĹ™etlaková charakteristika. + + + + + +Tato turbĂna zĹ™ejmÄ› pro elektronky řádu 1kW vyhovĂ. AkustickĂ˝ hluk se uvádĂ 62dB. + +ExistujĂ i menšà komerÄŤnĂ turbĂny, urÄŤenĂ© pro bytovou vĂ˝stavbu, kterĂ© by bylo moĹľnĂ© vyuĹľĂt pro menšà elektronky. Charakteristika koupelnovĂ©ho radiálnĂho vÄ›tráku CATA CB-100, kterĂ˝ je sympatickĂ˝ svĂ˝mi rozmÄ›ry a provedenĂm vÄŤetnÄ› hluÄŤnosti 51 dB, vypadá takto: + + + +ĹešenĂ otázky akustickĂ©ho hluku oproti dostateÄŤnĂ©mu chlazenĂ bude vĹľdy nezbytnĂ˝m kompromisem. Lze volit snĂĹľenĂ otáček ventilátoru pĹ™i RX nebo ještÄ› lĂ©pe regulovat otáčky v závislosti na teplotÄ› vĂ˝stupnĂho vzduchu vÄŤetnÄ› kombinace obou zpĹŻsobĹŻ. + +**ZávÄ›r** + +PĹ™i konstrukci vĂ˝konovĂ˝ch zesilovaÄŤĹŻ bĂ˝vá zvykem, Ĺľe se nejdĹ™Ăve zabĂ˝váme elektrickou částĂ s ohledem na jejĂ sloĹľitost ÄŤi účinnost a teprve následnÄ› ostatnĂ problematikou. Otázka chlazenĂ bĂ˝vá povaĹľována ÄŤasto za druhotnou. PĹ™itom právÄ› dĹŻkladná rozvaha pĹ™i projektovánĂ designu mechanickĂ© části , která zahrnuje i chladicĂ systĂ©m, vede ke zmenšenĂ geometrickĂ˝ch rozmÄ›rĹŻ. To se samozĹ™ejmÄ› pĹ™ĂznivÄ› projevĂ i pĹ™i ÄŤastĂ© pĹ™epravÄ› zaĹ™ĂzenĂ na contesty. V souÄŤasnĂ© dobÄ› se i na VKV pásmech upouštĂ od klasiky, tj. "okapovĂ˝ch rour", uĹľĂvanĂ˝ch nÄ›kdy pĹ™ed 50 lety a pĹ™echázĂ se na rĹŻzná pásková vedenĂ atd. NenĂ tedy aĹľ takovĂ˝m problĂ©mem vmÄ›stnat PA 1kW do skĹ™ĂnÄ› velikosti normalizovanĂ©ho racku o šĂĹ™ce 19 palcĹŻ a výšce do 10 palcĹŻ, chce to jen trochu prostorovĂ© pĹ™edstavivosti. NenĂ nic pĹ™ĂjemnĂ©ho tahat na kĂłtu almaru velikosti chladniÄŤky. PĹ™edkládanĂ˝ ÄŤlánek, byĹĄ patřà spĂše do oboru klimatizaÄŤnĂ techniky, si klade za cĂl Ĺ™ešenĂ tÄ›chto problĂ©mĹŻ napomoci. + +**Literatura** + +_ARRL Handbook: Tube cooling_ + +_www stránky SM5BSZ_ + +_Wolfgang Borschel DK2DO: Koaxialroehren und Topfkreise_ + +_Katalog Atas Náchod_ + +_Katalog CATA ventilátory_ \ No newline at end of file -- GitLab