From 8ab57c014e68b6f2cfa181df58eb008d68d7e763 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: "Michal, OK1WMR" <ok1wmr@gmail.com> Date: Tue, 8 Mar 2011 07:50:23 +0100 Subject: [PATCH] =?UTF-8?q?P=C5=99id=C3=A1n=20=C4=8Dl=C3=A1nek=20I.=20Subr?= =?UTF-8?q?egional=202011?= MIME-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=UTF-8 Content-Transfer-Encoding: 8bit (Autoexportován z Joomly) --- articles/2011/i-subregional-2011.md | 52 +++++++++++++++++++++++++++++ 1 file changed, 52 insertions(+) create mode 100644 articles/2011/i-subregional-2011.md diff --git a/articles/2011/i-subregional-2011.md b/articles/2011/i-subregional-2011.md new file mode 100644 index 0000000..bd39cc8 --- /dev/null +++ b/articles/2011/i-subregional-2011.md @@ -0,0 +1,52 @@ ++++ + +title = "I. Subregional 2011" +perex_e = " +LetšnĂ závodnĂ sezĂłnu jsme jako vĹľdy zahájili účastĂ v I. SubregionálnĂm závodu na pásmu 144MHz. VĂce uvnitĹ™ ÄŤlánku. +. +. +. +. + + + + + +" +tags = ["ÄŚlánek"] ++++ + + +LetšnĂ závodnĂ sezĂłnu jsme jako vĹľdy zahájili účastĂ v I. SubregionálnĂm závodu na pásmu 144MHz. VĂce uvnitĹ™ ÄŤlánku. +. +. +. +. + + + + + + +........Oproti loĹskĂ©mu roku jsme letos nemÄ›li moĹľnost dojet na BlatenskĂ˝ vrch autem, respektive Vláďa OK1FIKse o to v pátek dopoledne pokusil, ale v polovinÄ› kopce zapadl do hlubokĂ©ho snÄ›hu a zabralo mu hodnÄ› ÄŤasu, neĹľ auto vyprostil. TakĹľe se musel na kopec dopravit po svĂ˝ch a dotáhnout nahoru i nemálo materiálu. V pátek dorazila i naše stĹ™edoÄŤeská posila MĂra OK1DUB. Spolu s Vláďou pĹ™ipravili mĂsta pro kotvy 19 m stožáru, zapnuli PA 1 kW, budiÄŤe a ostatnĂ zaĹ™ĂzenĂ, aby se trochu prohřálo a vysušilo. Zatopili v chatÄ› a zapili tu námahu nÄ›jakĂ˝m tĂm vitamĂnem na posilnÄ›nĂ.V sobotu dopoledne jsem dorazil spolu s Vencou OK1VKQ vybaveni dvojicĂ dÄ›tskĂ˝ch snÄ›hovĂ˝ch bobĹŻ pro dopravu materiálu, mezi kterĂ˝m byl modifikovanĂ˝ PA 700W a PA 300W. + +........Ihned jsme zaÄŤali za pÄ›knĂ©ho skoro bezvÄ›trnĂ©ho a sluneÄŤnĂ©ho poÄŤasĂ pĹ™i teplotÄ› slabÄ› nad nulou s pĹ™Ăpravou antĂ©nnĂch systĂ©mĹŻ pro vysunutĂ do pracovnĂ polohy. SloĹľili jsme na zimu uloĹľenou 18 el. M2 a spolu s nástavcem jsme ji upevnili na 19 m RDM-6 stožár. Pak jsme částeÄŤnÄ› vysunuli za pomoci Vládi OK1XVZ 14 m stožár se ÄŤtyřčetem 10 el DK7ZB a vše vypadalo, Ĺľe stihneme bez problĂ©mĹŻ zahájenĂ závodu, ale změřenĂ antĂ©n nás vrátilo na zem. Dobrou zprávou bylo, Ĺľe ÄŤtyřče vykazovalo PSV 1,2, ale M2 mÄ›la PSV 2,46\. Následovalo staĹľenĂ 19 m stožáru, rozebránĂ spoje mezi 7/8“ koaxem a ½“ propojkou na nástavci s M2. V konektoru byla voda ( nevĂm kdo propojku dÄ›lal, ale teplem smrštitelná trubice s lepidlem pĹ™ekrĂ˝vala 7/16 konektor nedostateÄŤnÄ›). NicmĂ©nÄ› dĂky vodÄ› v konektoru jsme došli k závÄ›ru, Ĺľe jsme našli závadu. Konektor jsme demontovali, odstĹ™ihli metr koaxu a znova namontovali. OpatĹ™ili jsme ho novou tÄ›snĂcĂ teplem smrštitelnou trubicĂ, coĹľ znamenalo cca 2 km procházku k autu pro nářadĂ a propan-butanovou láhev a hořák. Po opÄ›tovnĂ©m změřenĂ PSV, kterĂ© dopadlo stejnÄ›, jsme museli sundat nástavec s antĂ©nou ze stožáru a zkusili jsme změřit pouze antĂ©nu bez koaxu. Toto měřenĂ ukázalo zase mizernĂ© PSV, takĹľe ve 14:15 šel dolĹŻ z antĂ©ny dipĂłl k bližšĂmu pĹ™ezkoumánĂ v teple spoleÄŤenskĂ© mĂstnosti chaty. Zde jsme otevĹ™eli dutinu v hlinĂkovĂ©m hranolu držáku dipĂłlu, vydloubali jsme silikonovĂ˝ gel tvoĹ™ĂcĂ vĂ˝plĹ dutinky a záhy jsme nalezli studenĂ˝ spoj na kontaktu mezi Ĺľilou koaxu λ/2 impedanÄŤnĂho transformátoru a vĂ˝vodem jednĂ© strany dipĂłlu. Zajásali jsme, Ĺľe závada je objevená, postiĹľenĂ© mĂsto jsme proletovali a dipĂłl jsme namontovali na antĂ©nu, antĂ©nu jsme s nástavcem nasunuli na 19m stožár a změřili jsme PSV – opÄ›t stejnĂ© hodnoty!!! Vzhledem k pozdnĂ hodinÄ›, jsme vše nechali bĂ˝t a antĂ©nu vysunuli do pracovnĂ polohy ve 22 m s tĂm, Ĺľe snad bude aspoĹ trochu poslouchat a vysĂlat. + +........Zapojili jsme ICOMa 756, XVT Sitno, MikroKeyer a zaÄŤali jsme ladit PA. Tedy spĂš jsme po zaklĂÄŤovánĂ ztuhli, protoĹľe 1 kW PA byl naprosto mrtvĂ˝, ani jedna kontrolnĂ LED nebyla „živá“, pĹ™estoĹľe v pátek PA pohodovÄ› nejel do pohotovostnĂho stavu se zapnutĂ˝m vysokĂ˝m napÄ›tĂm. Tak fajn Ĺ™ekli jsme si - pĹŻjdeme se podĂvat co nám produkuje PA 700 W, kterĂ˝ jsem nedávno upravoval. A ani tento PA se nÄ›jak nedal naladit – ruÄŤiÄŤka měřĂcĂho pĹ™Ăstroje vĂ˝stupnĂho vĂ˝konu sebou zmatenÄ› trhala, asi nám nÄ›co kmitá!! + +........V tu dobu bylo kolem sedmĂ© hodiny veÄŤernĂ a byli jsme utahanĂ, hladovĂ a ĹľĂznivĂ. NenĂ divu po celĂ©m dni poskakovánĂ okolo zaĹ™ĂzenĂ, antĂ©n a obÄŤasnĂ© procházce k autu pro chybÄ›jĂcĂ vÄ›ci. KdyĹľ uĹľ jsme nemohli vysĂlat, tak jsme si alespoĹ dali veÄŤeĹ™i zapili jsme to pivkem a rozjĂmali ÄŤĂm by to vše mohlo bĂ˝t. VĹľdyĹĄ mi ten PA 700W v dĂlnÄ› fungoval, tak by to nemÄ›lo bĂ˝t nic vážnĂ©ho. Snad jen nÄ›co vypadlo nebo se uvolnilo bÄ›hem pĹ™epravy, nebo Ĺľe by byl vadnĂ˝ propoj z ½“ kabelu mezi PA a ANT relĂ©? Vzali jsme tedy dvÄ› propojky a jako pĹ™echodku mezi nimi jsme pouĹľili PSV metr BIRD. JakĂ© bylo naše pĹ™ekvapenĂ, kdyĹľ jsme zjistili, Ĺľe PA vysĂlá ĂşplnÄ› v pohodÄ›, jen ten měřĂcĂ pĹ™Ăstroj na PA indikujĂcĂ vĂ˝kon nám fixluje. TakĹľe koneÄŤnÄ› ve 19:40 mohl OK1FIK zaÄŤĂt vysĂlat s jednĂm PA do fungujĂcĂho ÄŤtyřčete deseti el. DK7ZB. + +........ProtoĹľe jsem byl nedostatkem jinĂ˝ch lepšĂch technikĹŻ v našem radioklubu pasován do nevděčnĂ© role „všehoschopnĂ©ho“ opraváře, kterĂ˝ má za Ăşkol vše dát do pořádku, zatĂmco ostatnĂ vysĂlajĂ. I tentokrát jsem se chopil Ăşkolu dát do kupy PA 1 kW. Po rozbránĂ a vyÄŤištÄ›nĂ fixlujĂcĂho ovládacĂho paketovĂ©ho pĹ™epĂnaÄŤe nedošlo ke zlepšenĂ, kakĹľe jsem došel k závÄ›ru, Ĺľe bude nÄ›co v nepořádku s časovacĂm obvodem pro ĹľhavenĂ GU-43B. Moje opravárenská ÄŤinnost podporovaná Vaškem VKQ a MĂrou DUB byla stále pĹ™erušovaná vĂ˝kĹ™iky z vysĂlacĂ mĂstnosti: „ Jirkóóó poÄŹ sem!!!“, abych se dozvÄ›dÄ›l, Ĺľe máme zase dalšĂho anglána pĹ™es tisĂc kilometrĹŻ. Po prozkoumánĂ ÄŤasovacĂho obvodu jsem zjistil, Ĺľe závada je skuteÄŤnÄ› v tomto v podstatÄ› nepotĹ™ebnĂ©m obvodu. ProklemovánĂ relĂ©, kterĂ© od elektronickĂ©ho ÄŤasovaÄŤe nedostávalo napÄ›tĂ (opravdu, ale opravdu se mi o pĹŻlnoci nechtÄ›lo ÄŤasovaÄŤ demontovat a opravovat ho) se PA koneÄŤnÄ› rozbÄ›hl a mohli jsme ho zaÄŤĂt pouĹľĂvat. PA 700 W byl odpojen od ÄŤtyřčete a zapojen do M2 s vysokĂ˝m PSV, takĹľe bylo nutnĂ© mu stáhnout vĂ˝kon ( cca 200 W), aby nedošlo k jeho poškozenĂ. DĂky tomu dodával i PA 1 kW menšà vĂ˝kon do ÄŤtyřčete (jen cca 600W). + +........Vzhledem k pozdnĂmu začátku vysĂlánĂ o 4 hodiny a 40 minut jsme naneštÄ›stĂ pĹ™išli o část dobrĂ˝ch podmĂnek na západ. PĹ™esto všechno je dvacet spojenĂ do SpojenĂ©ho královstvĂ asi našĂm rekordem v závodÄ›. DĂky nĂzkĂ©mu rušenĂ bylo moĹľnĂ© dokonÄŤit spojenĂ na hranici šumu. Nejdelšà spojenĂ -1237 km - bylo do Skotska se stanicĂ GM8OEG z IO86NM. S pĹ™ibĂ˝vajĂcĂ dobou podmĂnky mizely a po pĹŻlnoci byly jiĹľ jen prĹŻmÄ›rnĂ©, nebo se nám to alespoĹ zdálo, protoĹľe po západu slunĂÄŤka se prudce snĂĹľila teplota, zaÄŤalo foukat a narĹŻstala námraza na antĂ©nách. NedÄ›le pak pĹ™inesla spĂše prĹŻmÄ›rnĂ© podmĂnky zhoršenĂ© námrazou na antĂ©nách ve velikosti cca 10 – 15 mm. Takto veliká námraza má likvidaÄŤnĂ následky zejmĂ©na antĂ©ny s vysokĂ˝m Q, jako jsou 10 el. antĂ©ny DK7ZB ÄŤtyřčete, kterĂ© tvoĹ™ilo hlavnĂ antĂ©nu v závodÄ›. AntĂ©na M2 s PSV 2,46 v podstatÄ› nefungovala, takĹľe delšà spojenĂ na vĂ˝chod, jihovĂ˝chod a jih jsme nedÄ›lali, protoĹľe ani kdyĹľ jsme otoÄŤili na polovinu vysunutĂ© ÄŤtyřče tÄ›mito smÄ›ry, tak se pĹ™Ăjem pĹ™es stÄ›nu hustĂ©ho lesa pokrytĂ©ho centimetrovou vrstvou námrazy pĹ™Ăliš nezlepšil. VÄ›tšinu námrazy jsme z antĂ©n sklepávali aĹľ pĹ™i jejich demontáži, takĹľe aĹľ do konce závodu jsme pořádnÄ› neslyšeli, coĹľ se podepsalo na nĂzkĂ©m prĹŻmÄ›ru 295 km na QSO. + +........Všichni se na prvnĂ subregionál po dlouhĂ© zimnĂ pĹ™estávce těšĂme, i kdyĹľ vĂme, Ĺľe drsnĂ© horskĂ© podmĂnky nám dajĂ zabrat. A ani letos jsme nebyli zklamáni nepĹ™ĂznĂ poÄŤasĂ, kterĂ© nám nedovolilo vyjet na kopec autem, nefungujĂcĂ antĂ©nou ÄŤi námrazou. To vše v podstatÄ› oÄŤekáváme, protoĹľe to vše vyvaĹľuje zážitek ze zimnĂ pohody u tepla krbovĂ˝ch kamen, pÄ›knĂ˝ch dlouhĂ˝ch QSO bez rušenĂ technicky nedorostlĂ˝ch „BIG GUNů“ a trochy fyzickĂ© námahy na snÄ›hu a ÄŤerstvĂ©m povÄ›třà pĹ™i pĹ™ĂpravÄ› antĂ©n. + +VelkĂ˝ dĂk patřà všem protistanicĂm za spojenĂ a všichni se těšĂme na dalšà závod. + +73! Jirka OK1UBO + +ZnaÄŤka: **OL7C - JO60JJ - 1044m A.S.L. +**Závod: [I. subregional contest 2011](http://vkvzavody.moravany.com/zavody/1sub2011/index.php) - [pĹ™edběžnĂ© vĂ˝sledky](http://www.vhfcontest.net/getlog/gentxtsql.php?zavod=47&country=1)144 MHz - 468 QSO - 138 054 pts..VybavenĂ:ANT: 18el. M2@19m, 4x10el. DK7ZB@14m, +RIG: IC756PROIII + TRV Sitno + 3xPA (GU43b,2xGI7b,RE025XA). +[](index.php/fotogalerie/category/88-)[](index.php/fotogalerie/category/88-)[Fotogalerie](index.php/fotogalerie/category/88-)[.](index.php/fotogalerie/category/72-) \ No newline at end of file -- GitLab