diff --git a/articles/2015/i-subregional-2015.md b/articles/2015/i-subregional-2015.md new file mode 100644 index 0000000000000000000000000000000000000000..1ef0c5e2dfb77e5e1acbdbeee69137ea20d24993 --- /dev/null +++ b/articles/2015/i-subregional-2015.md @@ -0,0 +1,84 @@ ++++ + +title = "I. Subregional 2015" +perex_e = " +PĹ™Ăpravy na letošnĂ 1. subregionál mÄ›ly bĂ˝t vcelku jednoduchĂ©, nicmĂ©nÄ› +silnĂ˝ vĂtr na Ăşrovni vichĹ™ice nám nejprve v prosinci sfoukl ÄŤtyřče 5el. +antĂ©n ze stĹ™echy a následnÄ› i osmerÄŤe ze stožáru. TĂm jsme mÄ›li +zajištÄ›nu práci na dva vĂkendy pĹ™ed závodem, kdy jsme se vÄ›novali +(OK1VKQ, OK1FIK, OK1GP a OK1UBO) jen opravám vÄ›trem a pádem +pochroumanĂ˝ch antĂ©n. PĹ™es veškerĂ© ĂşsilĂ se nám za dva vĂkendy nepodaĹ™ilo + uvĂ©st antĂ©ny do pĹŻvodnĂho stavu - jedno ÄŤtyřče jsme opravili a z +osmerÄŤete jsme dali dohromady druhĂ© ÄŤtyřče. + + +" +tags = ["ÄŚlánek"] ++++ + + +PĹ™Ăpravy na letošnĂ 1. subregionál mÄ›ly bĂ˝t vcelku jednoduchĂ©, nicmĂ©nÄ› +silnĂ˝ vĂtr na Ăşrovni vichĹ™ice nám nejprve v prosinci sfoukl ÄŤtyřče 5el. +antĂ©n ze stĹ™echy a následnÄ› i osmerÄŤe ze stožáru. TĂm jsme mÄ›li +zajištÄ›nu práci na dva vĂkendy pĹ™ed závodem, kdy jsme se vÄ›novali +(OK1VKQ, OK1FIK, OK1GP a OK1UBO) jen opravám vÄ›trem a pádem +pochroumanĂ˝ch antĂ©n. PĹ™es veškerĂ© ĂşsilĂ se nám za dva vĂkendy nepodaĹ™ilo + uvĂ©st antĂ©ny do pĹŻvodnĂho stavu - jedno ÄŤtyřče jsme opravili a z +osmerÄŤete jsme dali dohromady druhĂ© ÄŤtyřče. + + + +NaštÄ›stĂ jsme se nemuseli vÄ›novat našà hlavnĂ antĂ©nÄ› 4x10 el. DK7ZB, kterou jsme loni v kvÄ›tnu opravili, a od tĂ© doby funguje vĂ˝teÄŤnÄ›. Ale i v pĹ™ĂpadÄ› tĂ©to antĂ©ny se alespoĹ nÄ›co muselo porouchat, aby se uÄŤinilo za dost Murphymu zákonĹŻm. Tou poruchou byl námrazou a vibracemi uklepanĂ˝ prvek spodnĂ pravĂ© antĂ©ny, jehoĹľ absenci jsme zjistili, aĹľ kdyĹľ byl 14m stožár vysunut do plnĂ© výšky a ještÄ› na nÄ›m nainstalováno naše západnĂ sektorovĂ© ÄŤtyřče 5 el. DK7ZB. Nikdo uĹľ nemÄ›l sĂlu odmontovat sektorovĂ© ÄŤtyřče, rozebrat stožár a vše zase nainstalovat zpÄ›t kvĹŻli jednomu prvku. Zase na druhou stranu asi nikdo ve svÄ›tÄ› nejezdĂ se ÄŤtyřčetem s 39 prvky :-)mapa spojenĂ + +Na rozdĂl od loĹskĂ© zimy, kdy se na naše kontextovĂ© stanovištÄ› dalo celou zimu dojet autem, tak letos jsme se pĹ™i návštÄ›vách BlatenskĂ©ho Vrchu museli nejprve ujmout role taĹľnĂ˝ch saĹovĂ˝ch psĹŻ, abychom si na kopec dopravili na sanĂch potĹ™ebnĂ˝ materiál a nářadĂ. Ono se pak tÄ›ch 850 m od protahovanĂ© cesty k rozhlednÄ› řádnÄ› protáhne, kdyĹľ za sebou ÄŤlovÄ›k táhne 60 kg nákladu. Jedinou vĂ˝hodou bylo to, Ĺľe cesta na vrchol spadá do udrĹľovanĂ˝ch běžkaĹ™skĂ˝ch tras a tak byla pĹŻlmetrová vrstva snÄ›hu nÄ›kolikrát udusána rolbou upravujĂcĂ běžkaĹ™skĂ© trasy. +LetošnĂ termĂn 1\. subregionálu opÄ›t spadl do stejnĂ©ho tĂ˝dne jako jarnĂ prázdniny v karlovarskĂ©m kraji, coĹľ bylo pro nÄ›koho vĂ˝hodou pro jinĂ©ho kolize s uvaĹľovanĂ˝m vĂ˝letem za lyĹľovaÄŤkou. Letos se dĂky tĂ©to kolizi termĂnĹŻ nemohl zúčastnit Vláďa OK1FIK, kterĂ˝ byl s rodinou a přáteli na lyĹľĂch v Alpách. Zpočátku to vypadalo tak, Ĺľe závod odjedeme ve tĹ™ech (OK1VKQ, OK7KM a OK1UBO), ale naštÄ›stĂ se postupnÄ› hromadily potvrzenà účasti od dalšĂch operatĂ©rĹŻ (OK1CDJ, OK1PRI, OK1FVN a OK1WMR), takĹľe nakonec účast vypadala docela dobĹ™e. +Jako prvnĂ vyrazila na BlatenskĂ˝ vrch v pátek ráno základnĂ osádka (OK1VKQ a OK1UBO). Sice to bylo s hodinovĂ˝m zpoĹľdÄ›nĂm, protoĹľe jsem ještÄ› v pátek ráno dodÄ›lával náhradnĂ LNA, ale nakonec se ukázalo, Ĺľe ono zpoĹľdÄ›nĂ se nakonec promÄ›nilo ve vĂ˝raznĂ© zrychlenĂ. KdyĹľ jsme totiĹľ dorazili na rozcestĂ pod BlatenskĂ˝m vrchem a vyloĹľili z auta hromadu materiálu k odtaĹľenĂ na kopec, tak právÄ› dorazila rolba ĂşdrĹľby běžkaĹ™skĂ˝ch stop. KdyĹľ jejĂ Ĺ™idiÄŤ uvidÄ›l tu hromadu vÄ›cĂ a jen dvoje sáĹky, tak nám nabĂdl odvoz, coĹľ jsme kvitovali s obrovskĂ˝m nadšenĂm, protoĹľe mĂsto dvou cest se sáĹkami to spravilo 5 minut jĂzdy na rolbÄ›. +Po ÄŤasnĂ©m obÄ›dÄ› jsme se s Vaškem OK1VKQ vrhli na pĹ™Ăpravu zavěšenĂ vĂ˝chodnĂho ÄŤtyřčete na RDM-12 trojĂşhelnĂkovĂ˝ stožár. To neprobÄ›hlo zrovna hladce, protoĹľe jsme museli nejprve pokud moĹľno bez poškozenĂ vyprostit koaxilánĂ i ovládacĂ kabely z pĹŻlmetrovĂ© vrstvy zmrzlĂ©ho snÄ›hu a ledu na stĹ™eše našà chaloupky. PĹ™i tĂ© pĹ™ĂleĹľitosti jsme takĂ© narazili na uloĹľenĂ© antĂ©ny našeho jihozápadnĂho dvojÄŤete osmi elementovĂ˝ch yagin, jejichĹľ exhumace z ledovĂ© krusty si vyžádala svoji daĹ ve formÄ› zohĂ˝banĂ˝ch a polámanĂ˝ch prvkĹŻ. Tou dobou uĹľ pĹ™ikládal svoji ruku k dĂlu i Pavel „ĹĂzek“ OK1PRI i kdyĹľ mu chvĂli trvalo, neĹľ se uvolil vylĂ©zt na stĹ™echu našà chalupy a zapojit se do vyprošťovacĂch pracĂ. Po dvou hodinách pĹ™ehazovánĂ snÄ›hu, zmrzlĂ©ho firnu a ledu se nám vše potĹ™ebnĂ© podaĹ™ilo vyprostit, ale na stĹ™eše chalupy to vypadalo, Ĺľe se tudy prohnalo stádo divokĂ˝ch prasat hledajĂcĂch pod snÄ›hem nÄ›co k snÄ›dku a my jsme byli notnÄ› utahanĂ a totálnÄ› propocenĂ. S pĹ™Ăchodem soumraku se nám podaĹ™ilo vytáhnout naše vĂ˝chodnĂ ÄŤtyřče na RDM-12 trojĂşhelnĂkovĂ˝ stožár. PĹ™itom se nám podaĹ™ilo dokonale promotat ovládacĂ i koaxiálnĂ kabely s kotvami stožáru, takĹľe padlo rozhodnutĂ nechat dokonÄŤenĂ montáže na druhĂ˝ den. JeštÄ› pĹ™ed veÄŤeřà jsme vzali obÄ› antĂ©ny jihozápadnĂho dvojÄŤete do chalupy, aby z antĂ©n odtál led a námrazky a my mohli v teple a pohodlĂ chaloupky antĂ©ny opravit. +V sobotu ráno se nám podaĹ™ilo rozmotat gordickĂ˝ uzel kotev a kabelĹŻ u vĂ˝chodnĂho ÄŤtyřčete na RDM-12 trojĂşhelnĂkovĂ©m stožáru. S pĹ™Ăchodem dalšĂch posil tvoĹ™enĂ˝ch MĂrou OK7KM, Michalem OK1WMR a Ondrou OK1CDJ se podaĹ™ilo rychle umĂstit na rozhlednu dvojÄŤe antĂ©n jihozápadnĂho sektoru, zapojit vysĂlacĂ zaĹ™ĂzenĂ a rozebÄ›hnout kontestovĂ˝ denĂk vÄŤetnÄ› ovládánà µkeyeru a KV rigu ještÄ› pĹ™ed obÄ›dem. To vypadalo podezĹ™ele, protoĹľe podle dlouhĂ˝mi lety ověřenĂ˝ch zkušenostĂ je pĹ™Ăliš hladkĂ˝ prĹŻbÄ›h pĹ™Ăprav na kontest pĹ™edzvÄ›stĂ nÄ›jakĂ©ho pro závod fatálnĂho problĂ©mu. NaštÄ›stĂ Michal OK1WMR pĹ™i kontrole vysĂlacĂ signálovĂ© cesty zjistil, Ĺľe do transvertoru podle indikátoru pĹ™icházĂ IF signál, ale z XVT nic nejde do budiÄŤe PA nic. Po pĹŻlhodince měřenĂ a bádánĂ jsme zjistili, Ĺľe nebyl utáhnutĂ˝ SMA konektor na XVT. Náprava byla jednoduchá a tato malá závada nám dávala nadÄ›ji na bezproblĂ©movĂ˝ prĹŻbÄ›h kontestu. +Po obÄ›dÄ› tedy zbylo nÄ›co ÄŤasu i na poslech majákĹŻ, kterĂ˝ naneštÄ›stĂ nepotvrdil pĹ™edpověď na HepburnovĂ˝ch webovĂ˝ch stránkách. Byli jsme schopni zaslechnout v obvyklĂ© sĂle maják PI7CIS a detekovat o nÄ›co slabšà maják ON0VHF. PĹ™i otoÄŤenĂ na sever jsme zaznamenali silnĂ˝ signál majáku OZ7IGI (S5). Na jihovĂ˝chodu jsme byli schopni detekovat vzdálenÄ›jšà z maÄŹarskĂ˝ch majákĹŻ HG8BVA. Všechny zaslechnutĂ© majáky byly ve svĂ˝ch obvyklĂ˝ch silách a nic nenasvÄ›dÄŤovalo nÄ›jakĂ©mu vĂ˝raznÄ›jšĂmu zlepšenĂ podmĂnek šĂĹ™enĂ na JZ, Z a JV. +Hodinu pĹ™ed závodem jsme zaÄŤali vysĂlat, abychom ověřili kvalitu našeho signálu a snaĹľili jsme se indikovat smÄ›ry se zlepšenĂ˝mi podmĂnkami šĂĹ™enĂ. K zaĹ™ĂzenĂ jsme usadili Ondru OK1CDJ, aby nám pohlĂdal kmitoÄŤet a udÄ›lal si nÄ›jakĂ© to QSO. Pohladilo po duši, kdyĹľ Ondru zavolali pĹ™ed závodem dvÄ› anglickĂ© stanice a tĹ™i ON. Vypadalo to, Ĺľe se pĹ™eci jenom koná nÄ›jakĂ© to zlepšenĂ podmĂnek šĂĹ™enĂ. +Ondra rozjel závod sviĹľnÄ›, protoĹľe v prvnĂch dvou hodinách udÄ›lal 95 + 85 QSO a 26 + 24 tis. bodĹŻ. TakĂ© ho v jeho dvouhodinovce zavolaly obÄ› anglickĂ© a tĹ™i belgickĂ© stanice, kterĂ© dÄ›lal pĹ™ed závodem, ale jinak nic nenasvÄ›dÄŤovalo zlepšenĂ˝m podmĂnkám ze západu a jihozápadu. Potom zasedl za mikrofon Michal OK1WMR a pokraÄŤoval ve slušnĂ©m tempu 71 + 57 QSO a 24 + 18 tis. bodĹŻ. Delšà QSO pĹ™es 650 km mu chodily, zejmĂ©na z jihovĂ˝chodu a jihu - jeho dvouhodinovĂ˝ ODX byl 9A0V 759 km. Pravdou je, Ĺľe takĂ© pĹ™išilo pÄ›t FrancouzĹŻ, ale vÄ›tšinou kratšĂch neĹľ 600 km, vĂ˝jimkou byl F4EGA se 650 km. +My ostatnĂ jsme na monitoru poÄŤĂtaÄŤe opakovanÄ› studovali pĹ™edpověď podmĂnek šĂĹ™enĂ a Ondra stále tvrdil, Ĺľe podle pĹ™edpovÄ›di to bude na západ chodit. ProtoĹľe obÄŤas pĹ™išel nÄ›jakĂ˝ ten Francouz, tak jsme ÄŤtyřče deseti el. antĂ©n udrĹľovali pĹ™evážnÄ› ve smÄ›ru 240 aĹľ 265° (smÄ›rovat ant. na ÄŤistĂ˝ západ nemá smysl, protoĹľe v tom smÄ›ru stojĂ stožár BTS a šumĂ na Ăşrovni S9) a západnĂ sektorovĂ© ÄŤtyřče ve smÄ›ru 290° - to abychom byli pĹ™ipraveni, aĹľ to zaÄŤne. Nic zvláštnĂho se nekonalo, nicmĂ©nÄ› vytrvalĂ© smÄ›rovánĂ antĂ©n do výše uvedenĂ˝ch smÄ›rĹŻ pĹ™ineslo spousty bodĹŻ od blĂzkĂ˝ch i vzdálenÄ›jšĂch nÄ›meckĂ˝ch stanic, kterĂ˝ch jsme udÄ›lali rekordnĂch 535 a takĂ© 29 francouzskĂ˝ch stanic, coĹľ pro nás nenĂ pĹ™Ăliš obvyklĂ©. Oproti tomu se dá Ĺ™Ăci, Ĺľe vĂ˝slednĂ˝ch šest anglickĂ˝ch stanic na 1\. subregionálu obÄŤas dÄ›láváme, protoĹľe bÄ›hem bĹ™ezna bĂ˝vajĂ pravidlem mĂrnÄ› zlepšenĂ© podmĂnky na Anglii. +NejslabšĂmi hodinami bylo obdobĂ mezi jednou aĹľ pátou hodinou UTC, kdy jsme dÄ›lali mezi pÄ›ti aĹľ deseti spojenĂmi za hodinu s celkovĂ˝m bodovĂ˝m vĂ˝nosem 10 tisĂc bodĹŻ. +BÄ›hem rána a dopoledne se pĹ™edevšĂm Michalovi OK1WMR podaĹ™ilo udÄ›lat nÄ›kolik švĂ©dskĂ˝ch stanic a mimo jinĂ© i náš ODX v závodÄ› - SM6BFE, 923 km (poslechnÄ›te si nahrávku [zde](http://ok1kvk.cz/web/images/phocagallery/zavody/2015/2015_03_1subr/2015_1subr_ODX_SM6BFE.wav)). ZĹ™etelnÄ› to tedy na sever chodilo, ale stanic bylo v tomto smÄ›ru málo. PodaĹ™ilo se mu udÄ›lat i QSO se švĂ©dskou stanici vzdálenou 800 km, která mÄ›la jako ant. HB9CV a vĂ˝kon 50W, coĹľ svÄ›dÄŤĂ o velmi zlepšenĂ˝ch podmĂnkách šĂĹ™enĂ na sever. + + + +Z pĹ™iloĹľenĂ©ho grafu je patrnĂ©, Ĺľe oproti letĹŻm 2011 aĹľ 2014 nám to letos chodilo násobnÄ› lĂ©pe do smÄ›ru 230° (HB,DL), 250 aĹľ 260° (HB, DL, F) a na sever (DL, SM). I letos se jako naše slabina ukázal jihovĂ˝chodnĂ a jiĹľnĂ smÄ›r, kde se dĂky náhradnĂmu umĂstÄ›nĂ vĂ˝chodnĂho sektorovĂ©ho systĂ©mu a našemu soustĹ™edÄ›nĂ na jihozápadnĂ, západnĂ a severnĂ smÄ›r podaĹ™ilo udÄ›lat o dost mĂ©nÄ› dosaĹľitelnĂ˝ch stanic z I, S5, 9A, OM, YU a OK. NicmĂ©nÄ› bodovĂ˝ vĂ˝nos z JZ, Z a S smÄ›rĹŻ vĂ˝raznÄ› pĹ™evážil propad vĂ˝nosĹŻ z JV a J, kde jsme dosahovali jen prĹŻmÄ›rnĂ˝ch ÄŤi podprĹŻmÄ›r-nĂ˝ch vĂ˝sledkĹŻ. + +DXCCs: 17 +DL: 145325 535     SM: 8530 12     OE: 5477 18     S5: 4413  9   +OK: 21074 119     HB: 7591 15     ON: 5445  9     YU: 2381  3   +F:  17253 29     9A: 7516 12     OZ: 5405  8   +SP: 10698 27     HA: 7355 13      G: 4968  6   +PA: 10307 19     OM: 7335 17      I: 4659  7   + +Závod jinak probĂhal v klidu a bez vĂ˝raznÄ›jšĂho rušenĂ na pásmu i kdyĹľ zvednutĂ˝ širokopásmovĂ˝ šum jsme zaznamenali. +Všem operátorĹŻm a ÄŤlenĹŻm podpĹŻrnĂ©ho tĂ˝mu, kteřà se podĂleli na nemalĂ©m objemu pĹ™ĂpravnĂ˝ch pracĂ i svou operátorskou zdatnostĂ na vlastnĂm prĹŻbÄ›hu závodu, patřà velkĂ© podÄ›kovánĂ. Bez tĂ˝movĂ© práce by se jen těžko dalo dosáhnout našeho novĂ©ho klubovĂ©ho rekordu v poÄŤtu spojenĂ i poÄŤtu bodĹŻ v 1\. subregionálu. Vzhledem k omezenĂ© sestavÄ› antĂ©nnĂch systĂ©mĹŻ je slušnĂ˝m vĂ˝sledkem i dosaĹľenĂ˝ bodovĂ˝ vĂ˝nos na QSO, kde jsme dosáhli hodnotu malinko nad 320 km/QSO. TakĹľe ještÄ› jednou – všem dĂky moc a na vidÄ›nou pĹ™i dalšĂm závodÄ›. +Na závÄ›r patřà naše podÄ›kovánĂ všem protistanicĂm za spojenĂ a těšĂme se na 2\. subregionálnĂm závodÄ› opÄ›t na slyšenou!!! + +TOP 10 DX QSOs: +SM6BFE       JO68DQ 922 km by OK1WMR SSB - [nahrávka](http://ok1kvk.cz/web/images/phocagallery/zavody/2015/2015_03_1subr/2015_1subr_ODX_SM6BFE.wav) +G4RUL/P      JO00DR 882 km by OK1FVN SSB +YU7ACO       KN05QC 869 km by OK1FVN SSB +SK6QA        JO58UB 855 km by OK1WMR SSB +G0JJG        JO02LE 845 km by OK1FVN CWs SSBr +SM6UQL       JO57WU 831 km by OK1WMR SSB +G4CDN        JO02SS 819 km by OK1CDJ SSB +G4SWX        JO02RF 812 km by OK1CDJ SSB +SA6CBY       JO57XP 808 km by OK1CDJ SSB +G3M          JO01QD 806 km by OK7KM SSB + +ZnaÄŤka: OL7C - JO60JJ - 1044m A.S.L. +Závod: [1\. subreionál 2015](http://vkvzavody.moravany.com/zavody/1sub2015/index.php) - [pĹ™edběžnĂ© vĂ˝sledky](http://www.vhfcontest.net/getlog/gentxtsql.php?zavod=80&country=1) +**144 MHz - 858 QSO - 275 732 bodĹŻ** +ODX: SM6BFE, 923 km - [nahrávka +](http://ok1kvk.cz/web/images/phocagallery/zavody/2015/2015_03_1subr/2015_1subr_ODX_SM6BFE.wav)Av. QRB: 321 km + +**VybavenĂ:** +ANT: 4x10el. DK7ZB@14m, 4x5el. DK7ZB@15m, 4x5el. DK7ZB@8m a 2x8el.@20m +RIG: IC756PROIII + TRV Sitno + 4xPA (celkem 2500 W) +SW: [TuÄŤnák](http://ok1zia.nagano.cz/wiki/Main_Page) + +.[ +](http://www.win-test.com/)[](http://ok1kvk.cz/web/index.php/fotogalerie/category/150-)[](http://ok1kvk.cz/web/index.php/fotogalerie/category/150-) [](../upload/ok1-36134/photo/12_07_pd/mraky.jpg)[](../upload/ok1-36134/photo/12_07_pd/nejde.jpg) [](http://ok1kvk.cz/web/index.php/fotogalerie/category/150-)[Fotogalerie](http://ok1kvk.cz/web/index.php/fotogalerie/category/150-)[.](index.php/fotogalerie/category/72-) \ No newline at end of file