Bohužel se nám letos nevyhnuly, jak poruchy, tak ani vandalové. Prvně
zmíněné nás již druhým rokem trápí a nenechají nám udělat slušný
výsledek. Ti druzí nám zase pokáceli patnácti metrový trojúhelníkový
stožár z RDM-12, když ukradli všechna kotvící lanka, napínáky a
karabiny. Náprava této škody nás bude stát jednak dost peněz a hodně
námahy s kotvením základního dílu stožáru tak, aby nešel jednoduše
shodit na zem. Michal OK1WMR, který stožár zakoupil a zajišťoval pro něj
kotvící body včetně příslušného materiálu tím byl hodně naštvaný,
protože ho stálo dost času a úsilí, abychom získali tento nový opěrný
bod pro KV i VKV antény, a opět nic z požadovaného, jen nové problémy.
.
.
.
.
"
tags = ["Článek"]
+++
Bohužel se nám letos nevyhnuly, jak poruchy, tak ani vandalové. Prvně
zmíněné nás již druhým rokem trápí a nenechají nám udělat slušný
výsledek. Ti druzí nám zase pokáceli patnácti metrový trojúhelníkový
stožár z RDM-12, když ukradli všechna kotvící lanka, napínáky a
karabiny. Náprava této škody nás bude stát jednak dost peněz a hodně
námahy s kotvením základního dílu stožáru tak, aby nešel jednoduše
shodit na zem. Michal OK1WMR, který stožár zakoupil a zajišťoval pro něj
kotvící body včetně příslušného materiálu tím byl hodně naštvaný,
protože ho stálo dost času a úsilí, abychom získali tento nový opěrný
bod pro KV i VKV antény, a opět nic z požadovaného, jen nové problémy.
.
.
.
.
....
Co se týče poruch , tak při letošním prvním subregionálu nám opět havaroval 144 MHz PA s GU-43b, takže jsem opět musel provést jeho rozborku a zjistit, co bylo příčinnou jeho selhání. Nebylo to moc náročné hledání, protože se jednalo o VN trafo, které se na VN straně prorazilo. Nebylo divu, protože VN vinutí bylo provedeno bez jediného prokladu, a to se samozřejmě musí časem projevit. Ale napůl darovanému koni se na zuby nekoukej ( cena navinutí byla před deseti lety rovná jednomu skotskému tekutému kolku ). Jen nás málem položila cena za nové navinutí – za to by bylo skoro patnáct skotských tekutých kolků. Na druhou stranu by nové trafo s proklady na VN straně mělo mít delší životnost. To vše teprve uvidíme, jak se nové trafo osvědčí.
Po zimě jsme museli na našem závodním stanovišti na Blatenském vrchu udělat několik dalších oprav poruch a dodělat některá zlepšení.
S vědomím tohoto úkolu jsme dojeli na BV v pátek a dokončili jsme instalací upraveného čtyřčete a jeho slučování. Hlavně bylo potřeba na antény přidělat nově upravené dipóly s UV a povětrnostním vlivům odolnými plastovými krabicemi (výrobek fy Spelsberg typ Abox-i 025-L s rozměry 80x80x52mm ) a nově upraveným přizpůsobením dle DK7ZB. Nové dipóly pro nás velmi hezky vyrobil Gerhard OK1GP.
Úkolem na sobotu dopoledne byla oprava rotátoru čtyřčete, kde bylo nutné vyměnit olej v převodovkách, protože v průběhu I. subregionálu 2010 jsme skoro s anténami nemohli točit, protože v silných mrazech docházelo k zatuhnutí rotátoru. Jako možnou příčinu jsme stanovili vodu v převodovkách rotátoru. Již týden předem jsme zkusili vypustit olej z převodovky. Nejprve vyteklo asi půl litru vody než začala vytékat suspenze vody a oleje. Naneštěstí jsme sebou neměli dostatek oleje na výměnu, a tak jsme ji nechali na II. subregionál, což se nám vymstilo, protože po výměně oleje jsme zjistili, že rotátor nám netočí. Za pomoci Vaška OK1VKQ, Gerharda OK1GP a Míry Končíka OK1-36134 jsme se vrhli na opravy. Po rozebrání motoru, vyčištění kotvy, uhlíků, prověření průchodkových kondenzátorů, konektoru, propojovací krabice a kabelu, jsme nakonec zjistili závadu v ovládací jednotce rotátoru. Byly to spálené rozběhové a brzdící odpory. Rotátor totiž pochází z ruského radaru P-10 a motor je v zátěži schopen odevzdat až 3kW při cca 3000 ot/min. Zpřevodován je tak, že na jednometrové páce je schopen uzvednout menší tank. Cenou za takový výkon jsou velké setrvačné síly, které je třeba aktivně brzdit a na to máme ty nešťastné odpory. Po jejich výměně rotátor začal fungovat a z prosté výměny oleje se stala rozsáhlá údržba, což by nebylo nic špatného pokud bychom stihli začátek závodu, a to jsme nestihli, protože v té době bylo po 16.00\.
V té době nám ještě scházelo stožár se čtyřčetem vysunout a přichytit na něm osmerče čtyřelementovek a nebyl také postavený 19m stožár s 18 el. M2 a KV tribanderem. To vše jsme s malou přestávkou na jídlo stihli dodělat po půl desáté, kdy Vláďa OK1FIK zasedl k rádiu a začal vysílat. Po slibných dvou hodinách, kdy jsme měli průměr kolem 20 tisíc bodů přestalo čtyřče „poslouchat“ a PSV se vyhouplo na víc jak deset (asi upadla pružná propojka mezi rotačními a pevnými díly anténního systému). Ne že bychom s tak pozdním začátkem mohli počítat s nějakým slušným umístěním, ale takto jsme ze závodního nasazení přešli do režimu pohodového rozdávání bodů se dvěma anténními systémy (pevné osmerče ve směru 304° a M2 v sektoru 100° až 180°). Vzhledem k tomu, že jsme byli na BV přes noc jen dva, tak jsme ani nevysílali přes celou noc, jen jsme vysbírali stanice z jihozápadu, kde přišlo pár hezkých spojení. Ráno si Vláďa udělal pár exhibičních CW spojení a po malém SSB pile-upu „kostelníků“ z DL a udělání několika Italů z jižního směru jsme v poledne skončili s vysíláním a věnovali jsme se drobným dodělávkám okolo chalupy.
Přes všechny problémy se zařízením jsem byl s průběhem II. subregionálu spokojen, protože jsme odvedli pořádný kus práce na zařízení a po odstranění zbývajících závad se budeme těšit na snad lepší výsledky na Polním dnu a při provozácích.