Skip to content
Snippets Groups Projects
Verified Commit 3b569e4e authored by Isabella Skořepová's avatar Isabella Skořepová
Browse files

Vylepšení vzhledu

parent 51f6b892
No related branches found
No related tags found
No related merge requests found
+++ +++
title = "AVR - LED panel - #6 Program" title = "AVR - LED panel - #6 Program"
perex_e = " perex_e = "Další pokračování série o programování. Tentokrát se podíváme na přerušení, funkce a další. Nakonec bude ukázka programu."
Kompatibilní zapojení: LED panel s ATmega8
Ke stažení: LED_006.c == LED_006.pdf == LED_006.htm
.
.
"
tags = ["Článek"] tags = ["Článek"]
lang = "c"
[author]
name = "Vašek Král"
+++ +++
Kompatibilní zapojení: LED panel s ATmega8
Ke stažení: LED_006.c == LED_006.pdf == LED_006.htm
.
.
* * *
<title>Untitled</title> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8"> <meta name="generator" content="SynEdit HTML exporter"> <style type="text/css">&amp;amp;amp;amp;lt;!-- body { color: #000000; background-color: #FFFFFF; } .cpp1-assembler { } .cpp1-brackets { } .cpp1-comment { color: #008000; font-style: italic; } .cpp1-float { color: #000080; } .cpp1-hexadecimal { color: #000080; } .cpp1-character { } .cpp1-identifier { } .cpp1-illegalchar { } .cpp1-number { color: #000080; } .cpp1-octal { color: #0000FF; } .cpp1-preprocessor { } .cpp1-reservedword { font-weight: bold; } .cpp1-space { color: #008080; } .cpp1-string { color: #800000; } .cpp1-symbol { } --&amp;amp;amp;amp;gt;</style> Kompatibilní zapojení: LED panel s ATmega8
* * *
```
/*
V minulém programu jsme si ukázali, jak pomocí tlačítka ovlivňovat běh programu. V minulém programu jsme si ukázali, jak pomocí tlačítka ovlivňovat běh programu.
Tento program však měl jeden velký nedostatek. Když jsme totiž pomocí konstanty Tento program však měl jeden velký nedostatek. Když jsme totiž pomocí konstanty
"RYCHLOST" zvýšili rychlost běhu hada, zvýšila se zároveň i rychlost, kterou program `RYCHLOST` zvýšili rychlost běhu hada, zvýšila se zároveň i rychlost, kterou program
"četl" zda je stisknuté tlačítko. Pokud jsme tedy nastavili rychlost kupříkladu na "četl" zda je stisknuté tlačítko. Pokud jsme tedy nastavili rychlost kupříkladu na
20 kroků za sekundu, tak program také 20x za jednu vteřinu zjišťoval, jestli 20 kroků za sekundu, tak program také 20x za jednu vteřinu zjišťoval, jestli
někdo nedrží stisknuté tlačítko. Pak se stalo, že během jednoho stisku tlačítka někdo nedrží stisknuté tlačítko. Pak se stalo, že během jednoho stisku tlačítka
...@@ -45,9 +34,7 @@ potřebné, se program opět vrátí k rozdělané práci a pokračuje v normál ...@@ -45,9 +34,7 @@ potřebné, se program opět vrátí k rozdělané práci a pokračuje v normál
Pro nás to znamená, že náš program může být kdykoli v jakémkoli místě přerušen. Pro nás to znamená, že náš program může být kdykoli v jakémkoli místě přerušen.
Z tohoto důvodu je potřeba obsluhu přerušení (to co má program vykonat, když jej Z tohoto důvodu je potřeba obsluhu přerušení (to co má program vykonat, když jej
časovač přeruší) psát co nejkratší, aby co nejméně ovlivňovala běh hlavního programu. časovač přeruší) psát co nejkratší, aby co nejméně ovlivňovala běh hlavního programu.
*/
/*
Mikrokontrolér ATmega8 má zabudované dva osmibitové a jeden šestnáctibitový Mikrokontrolér ATmega8 má zabudované dva osmibitové a jeden šestnáctibitový
čítač/časovač. Čítače/časovače se nazývají proto, že se dají použít nejen k přesnému čítač/časovač. Čítače/časovače se nazývají proto, že se dají použít nejen k přesnému
časování programu, ale také mohou sloužit jako čítač vnějších impulzů. časování programu, ale také mohou sloužit jako čítač vnějších impulzů.
...@@ -58,10 +45,10 @@ Vlastně funguje jako čítač hodinového signálu (počítá pulzy). Nejdůle ...@@ -58,10 +45,10 @@ Vlastně funguje jako čítač hodinového signálu (počítá pulzy). Nejdůle
vynuluje se, a počítá zase od začátku. Maximální hodnota, ke které může čítač dojít, vynuluje se, a počítá zase od začátku. Maximální hodnota, ke které může čítač dojít,
je dána velikostí jeho registru. Pro osmibitový čítač je to číslo 255 a pro je dána velikostí jeho registru. Pro osmibitový čítač je to číslo 255 a pro
16\. bitový je to číslo 65535\. 16\. bitový je to číslo 65535\.
Toto číslo se nachází v registru TCNT. Podle čísla použitého časovače se pak mění Toto číslo se nachází v registru `TCNT`. Podle čísla použitého časovače se pak mění
koncovka jeho názvu - TCNT0 = časovač 0, TCNT1 = časovač 1 a TCNT2 je časovač 2. koncovka jeho názvu - `TCNT0` = časovač 0, `TCNT1` = časovač 1 a `TCNT2` je časovač 2.
Pokud tedy chceme nastavit čas, za jaký nám registr časovače přeteče a vyvolá Pokud tedy chceme nastavit čas, za jaký nám registr časovače přeteče a vyvolá
přerušení, stačí pouze do registru TCNT zapsat nějaké číslo. Časovač pak nepočítá od přerušení, stačí pouze do registru `TCNT` zapsat nějaké číslo. Časovač pak nepočítá od
nuly, ale od tohoto čísla, a přeteče tedy dřív. nuly, ale od tohoto čísla, a přeteče tedy dřív.
Jako zdroj hodinového signálu většinou slouží vlastní hodinový signál procesoru. Jako zdroj hodinového signálu většinou slouží vlastní hodinový signál procesoru.
Protože však hodinový signál procesoru kmitá miliónkrát za vteřinu (1 MHz), Protože však hodinový signál procesoru kmitá miliónkrát za vteřinu (1 MHz),
...@@ -71,153 +58,134 @@ Předdělička je zařazená mezi zdrojem hodinového signálu a samotným časo ...@@ -71,153 +58,134 @@ Předdělička je zařazená mezi zdrojem hodinového signálu a samotným časo
Jak již její název napovídá, předdělička slouží k tomu, aby hodinový signál pro Jak již její název napovídá, předdělička slouží k tomu, aby hodinový signál pro
časovač vydělila nějakým číslem. Funguje to tak, že například předdělička osmi časovač vydělila nějakým číslem. Funguje to tak, že například předdělička osmi
propustí každý osmý impulz, předdělička 64 propustí každý 64\. impulz, atd. propustí každý osmý impulz, předdělička 64 propustí každý 64\. impulz, atd.
K řízení časovače a předděličky se používá registr TCCR (opět na konci opatřen K řízení časovače a předděličky se používá registr `TCCR` (opět na konci opatřen
číslem časovače). Podívejme se nyní, jak se nastavuje například časovač 0: číslem časovače). Podívejme se nyní, jak se nastavuje například časovač 0:
*/
/* TCCR0 = 0 - čítač je vypnut
TCCR0 = 0 - čítač je vypnut TCCR0 = 1 - čítač je zapnut, a pracuje přímo s hodinovým signálem (bez předděličky)
TCCR0 = 1 - čítač je zapnut, a pracuje přímo s hodinovým signálem (bez předděličky) TCCR0 = 2 - čítač je zapnut s předděličkou osmi (hodinový signál/8)
TCCR0 = 2 - čítač je zapnut s předděličkou osmi (hodinový signál/8) TCCR0 = 3 - čítač je zapnut s předděličkou 64
TCCR0 = 3 - čítač je zapnut s předděličkou 64 TCCR0 = 4 - čítač je zapnut s předděličkou 256
TCCR0 = 4 - čítač je zapnut s předděličkou 256 TCCR0 = 5 - čítač je zapnut s předděličkou 1024
TCCR0 = 5 - čítač je zapnut s předděličkou 1024
*/ Nyní tedy umíme zapnout časovač a nastavit mu předděličku `TCCR`. Dokážeme také
/*
Nyní tedy umíme zapnout časovač a nastavit mu předděličku (TCCR). Dokážeme také
jemně nastavit čas, za který nám časovač přeteče. To děláme pomocí registru časovače jemně nastavit čas, za který nám časovač přeteče. To děláme pomocí registru časovače
(TCNT), do kterého nahrajeme hodnotu, od které má začít počítat. `TCNT`, do kterého nahrajeme hodnotu, od které má začít počítat.
Jediné co tedy potřebujeme ještě udělat, je povolit přerušení od časovače. Musíme Jediné co tedy potřebujeme ještě udělat, je povolit přerušení od časovače. Musíme
vlastně procesoru říct, aby toto přerušení akceptoval. Implicitně je totiž vlastně procesoru říct, aby toto přerušení akceptoval. Implicitně je totiž
mikrokontrolér nastaven tak, že všechna přerušení (kromě resetu) ignoruje. Atmega8 mikrokontrolér nastaven tak, že všechna přerušení (kromě resetu) ignoruje. Atmega8
má totiž 19 různých možných zdrojů přerušení jako: reset, čítače, vnější přerušení, má totiž 19 různých možných zdrojů přerušení jako: reset, čítače, vnější přerušení,
A/D převodník, sériové kanály a další. Všechna tato zařízení mohou vyvolat přerušení. A/D převodník, sériové kanály a další. Všechna tato zařízení mohou vyvolat přerušení.
K povolování nebo zakazování přerušení od časovačů slouží registr TIMSK. K povolování nebo zakazování přerušení od časovačů slouží registr `TIMSK`.
Nastavením některých bitů v registru TIMSK na "1" lze povolit přerušení od Nastavením některých bitů v registru `TIMSK` na "1" lze povolit přerušení od
jednotlivých časovačů: jednotlivých časovačů:
*/
/* | bit TIMSK | časovač | vektor |
bit TIMSK: časovač: vektor: |-----------|-----------|----------------------|
0 časovač 0 ISR(TIMER0_OVF_vect) | 0 | časovač 0 | ISR(TIMER0_OVF_vect) |
2 časovač 1 ISR(TIMER1_OVF_vect) | 2 | časovač 1 | ISR(TIMER1_OVF_vect) |
6 časovač 2 ISR(TIMER2_OVF_vect) | 6 | časovač 2 | ISR(TIMER2_OVF_vect) |
Nakonec je ještě potřeba nastavit 7\. bit registru SREG. Tento bit slouží ke globálnímu Nakonec je ještě potřeba nastavit 7\. bit registru `SREG`. Tento bit slouží ke globálnímu
povolení nebo zakázání všech přerušení najednou. povolení nebo zakázání všech přerušení najednou.
*/
/*
Vektor je místo, kam program přeskočí, když je aktivováno přerušení. Zápis je Vektor je místo, kam program přeskočí, když je aktivováno přerušení. Zápis je
následující: následující:
ISR(TIMER0_OVF_vect) ISR(TIMER0_OVF_vect)
{ {
příkazy obsluhy přerušení; příkazy obsluhy přerušení;
} }
Po provedení příkazů obsluhy přerušení se program vrátí zpět na místo, odkud byl Po provedení příkazů obsluhy přerušení se program vrátí zpět na místo, odkud byl
přerušen, a pokračuje v normální činnosti. přerušen, a pokračuje v normální činnosti.
*/
/*
Nyní bychom se tedy mohli pustit do psaní programu, ale jak již bylo minule patrné, Nyní bychom se tedy mohli pustit do psaní programu, ale jak již bylo minule patrné,
čím delší program píšeme, tím je méně přehledný.Proto je lépe si jej rozložit na čím delší program píšeme, tím je méně přehledný.Proto je lépe si jej rozložit na
jednotlivé dílčí problémy, a ty pak zapsat pomocí funkcí. jednotlivé dílčí problémy, a ty pak zapsat pomocí funkcí.
Například program: Například program:
*/
/* ...
... PORTB = 0xff; //nastav všechny bity portu "B" na "1"
PORTB = 0xff; //nastav všechny bity portu "B" na "1" waitms(5); //počkej 5 milisekund
waitms(5); //počkej 5 milisekund
PORTD = 0b00000001; //nastav nultý bit portu "D" na "1"
PORTD = 0b00000001; //nastav nultý bit portu "D" na "1" waitms(2); //počkej 2 milisekundy
waitms(2); //počkej 2 milisekundy PORTD = 0b00000010; //nastav první bit portu "D" na "1"
PORTD = 0b00000010; //nastav první bit portu "D" na "1"
PORTB = 0x00; //nastav všechny bity portu "B" na "0"
PORTB = 0x00; //nastav všechny bity portu "B" na "0" waitms(5); //počkej 5 milisekund
waitms(5); //počkej 5 milisekund ...
...
*/
/*
Tento program by šel přepsat jednodušeji a přehledněji takto: Tento program by šel přepsat jednodušeji a přehledněji takto:
*/
/* ...
... zapni_portb(); //nastav všechny bity portu "B" na "1" a počkej 5 milisekund
zapni_portb(); //nastav všechny bity portu "B" na "1" a počkej 5 milisekund prepni_portd(); //přepni první a druhý bit portu "D" s prodlevou 2 milisekundy
prepni_portd(); //přepni první a druhý bit portu "D" s prodlevou 2 milisekundy vypni_portb(); //nastav všechny bity portu "B" na "0" a počkej 5 milisekund
vypni_portb(); //nastav všechny bity portu "B" na "0" a počkej 5 milisekund ...
...
*/
/*
Program je nyní jednodušší. Řada příkazů byla nahrazena jednoduchými funkcemi. Program je nyní jednodušší. Řada příkazů byla nahrazena jednoduchými funkcemi.
Aby však program mohl fungovat, musíme tyto funkce nadefinovat. Definice funkce Aby však program mohl fungovat, musíme tyto funkce nadefinovat. Definice funkce
se provádí tak, že napíšeme hlavičku funkce (jméno funkce a typy hodnot, které se provádí tak, že napíšeme hlavičku funkce (jméno funkce a typy hodnot, které
funkce přijímá, popřípadě vrací. Definice funkce vypadá takto: funkce přijímá, popřípadě vrací. Definice funkce vypadá takto:
typ_navratove_hodnoty nazev_funkce (definice proměnných, které funkce přijímá) typ_navratove_hodnoty nazev_funkce (definice proměnných, které funkce přijímá)
{ {
tělo funkce tělo funkce
} }
Protože nyní pro náš příklad nepotřebujeme předávat žádné parametry, napíšeme místo Protože nyní pro náš příklad nepotřebujeme předávat žádné parametry, napíšeme místo
návratové hodnoty a přijímaných hodnot slovo "void". návratové hodnoty a přijímaných hodnot slovo "void".
Definice našich nových funkcí je tedy následující: Definice našich nových funkcí je tedy následující:
*/
/*
void zapni_portb(void) //hlavička funkce "zapni_portb"
{ //začátek těla funkce
PORTB = 0xff; //nastav všechny bity portu "B" na "1"
waitms(5); //počkej 5 milisekund
} //konec těla funkce
*/
/*
Nyní máme nadefinovanou funkci "zapni_portb". Pokud tedy v hlavním programu
napíšeme:
zapni_portb(); void zapni_portb(void) //hlavička funkce "zapni_portb"
{ //začátek těla funkce
PORTB = 0xff; //nastav všechny bity portu "B" na "1"
waitms(5); //počkej 5 milisekund
} //konec těla funkce
//spustí se tato funkce, a provede příkazy ve svém těle: Nyní máme nadefinovanou funkci "zapni_portb". Pokud tedy v hlavním programu
napíšeme `zapni_portb()` spustí se tato funkce, a provede příkazy ve svém těle:
PORTB = 0xff; //nastav všechny bity portu "B" na "1" PORTB = 0xff; //nastav všechny bity portu "B" na "1"
waitms(5); //počkej 5 milisekund waitms(5); //počkej 5 milisekund
//po provedení těchto příkazů se program vrátí zpět a pokračuje dalším příkazem, po provedení těchto příkazů se program vrátí zpět a pokračuje dalším příkazem,
//tedy: tedy `prepni_portd()`
prepni_portd() Tuto funkci zatím ale nemáme definovanou. Její definice by vypadala takto:
void prepni_portd(void) //hlavička
{
PORTD = 0b00000001; //nastav nultý bit portu "D" na "1"
waitms(2); //počkej 2 milisekundy
PORTD = 0b00000010; //nastav první bit portu "D" na "1"
}
//Tuto funkci zatím ale nemáme definovanou. Její definice by vypadala takto:
*/
/*
void prepni_portd(void) //hlavička
{
PORTD = 0b00000001; //nastav nultý bit portu "D" na "1"
waitms(2); //počkej 2 milisekundy
PORTD = 0b00000010; //nastav první bit portu "D" na "1"
}
*/
/*
Podobným způsobem by se nadefinovala i funkce "vypni_portb". Tento program by se Podobným způsobem by se nadefinovala i funkce "vypni_portb". Tento program by se
pak choval stejně, jako původní program bez funkcí. pak choval stejně, jako původní program bez funkcí.
*/
/*
Nyní se podíváme na to, jak by se zapisovala funkce, která přebírá a předává Nyní se podíváme na to, jak by se zapisovala funkce, která přebírá a předává
parametry: parametry:
Mějme proměnné "cislo1", "cislo2" a "vysledek": Mějme proměnné "cislo1", "cislo2" a "vysledek":
unsigned char cislo1, cislo2, vysledek; unsigned char cislo1, cislo2, vysledek;
Nyní si představme, že v programu budeme potřebovat vykonat tuto operaci: Nyní si představme, že v programu budeme potřebovat vykonat tuto operaci:
vysledek = (cislo1 + cislo2) * cislo1; //do proměnné "vysledek" se uloží součet vysledek = (cislo1 + cislo2) * cislo1; //do proměnné "vysledek" se uloží součet
//proměnných "cislo1" a "cislo2" vynásobený //proměnných "cislo1" a "cislo2" vynásobený
//proměnnou "cislo1" //proměnnou "cislo1"
Tuto operaci můžeme nahradit funkcí: Tuto operaci můžeme nahradit funkcí:
vysledek = funkce_vypocet(); vysledek = funkce_vypocet();
Protože však potřebujeme, aby tato funkce počítala s nějakými proměnnými ("cislo1" Protože však potřebujeme, aby tato funkce počítala s nějakými proměnnými ("cislo1"
a "cislo2") musíme jí tyto proměnné předat jako parametry: a "cislo2") musíme jí tyto proměnné předat jako parametry:
vysledek = funkce_vypocet(cislo1, cislo2); vysledek = funkce_vypocet(cislo1, cislo2);
Tento příkaz by se nyní vykonal následovně: Tento příkaz by se nyní vykonal následovně:
Program zjistí, že má něco přiřadit do proměnné "vysledek" jde tedy do prava, a Program zjistí, že má něco přiřadit do proměnné "vysledek" jde tedy do prava, a
...@@ -226,39 +194,37 @@ a přeskočí do funkce "funkce_vypocet()". Této funkci předá oba parametry a ...@@ -226,39 +194,37 @@ a přeskočí do funkce "funkce_vypocet()". Této funkci předá oba parametry a
vykoná. Na konci funkce obdrží jedno číslo (návratovou hodnotu). Tuto hodnotu si vykoná. Na konci funkce obdrží jedno číslo (návratovou hodnotu). Tuto hodnotu si
zapamatuje, a skočí zpátky k našemu příkazu: zapamatuje, a skočí zpátky k našemu příkazu:
vysledek = funkce_vypocet(cislo1, cislo2); vysledek = funkce_vypocet(cislo1, cislo2);
Nyní již má ale funkci vypočtenou, a má v paměti uloženou její návratovou hodnotu. Nyní již má ale funkci vypočtenou, a má v paměti uloženou její návratovou hodnotu.
Nahradí tedy původní zápis: "funkce_vypocet(cislo1, cislo2)" pouze návratovou Nahradí tedy původní zápis: "funkce_vypocet(cislo1, cislo2)" pouze návratovou
hodnotou a vznikne: hodnotou a vznikne:
vysledek = navratova_hodnota; vysledek = navratova_hodnota;
Tento příkaz pak vyřeší jako prosté přiřazení - zapíše do proměnné "vysledek" Tento příkaz pak vyřeší jako prosté přiřazení - zapíše do proměnné "vysledek"
návratovou hodnotu funkce. návratovou hodnotu funkce.
Takže příkaz: Takže příkaz:
vysledek = funkce_vypocet(cislo1, cislo2); vysledek = funkce_vypocet(cislo1, cislo2);
se vykoná stejně jako příkaz: se vykoná stejně jako příkaz:
vysledek = (cislo1 + cislo2) * cislo1; vysledek = (cislo1 + cislo2) * cislo1;
*/
/*
Nyní si ale musíme naší funkci ještě nadefinovat: Nyní si ale musíme naší funkci ještě nadefinovat:
Napíšeme zase hlavičku funkce, a blok příkazů do těla funkce: Napíšeme zase hlavičku funkce, a blok příkazů do těla funkce:
char funkce_vypocet(char vstup1, char vstup2); char funkce_vypocet(char vstup1, char vstup2);
{ {
char vystup; //nadefinujeme si výstupní proměnnou (sem budeme ukládat výsledek) char vystup; //nadefinujeme si výstupní proměnnou (sem budeme ukládat výsledek)
vystup = (vstup1 + vstup2) * vstup1; //do proměnné "vystup" vypočteme operaci vystup = (vstup1 + vstup2) * vstup1; //do proměnné "vystup" vypočteme operaci
return vystup; //a řekneme, že se má jako návratová hodnota použít hodnota
//proměnné "vystup"
}
return vystup; //a řekneme, že se má jako návratová hodnota použít hodnota
//proměnné "vystup"
}
*/
/*
Nyní si rozebereme hlavičku funkce: Nyní si rozebereme hlavičku funkce:
Slovo "char" před názvem funkce říká, jakého typu bude návratová hodnota (kolik Slovo "char" před názvem funkce říká, jakého typu bude návratová hodnota (kolik
místa zabere v paměti - char = 8 bitů) Pak následuje název funkce "funkce_vypocet" místa zabere v paměti - char = 8 bitů) Pak následuje název funkce "funkce_vypocet"
...@@ -266,29 +232,27 @@ místa zabere v paměti - char = 8 bitů) Pak následuje název funkce "funkce_v ...@@ -266,29 +232,27 @@ místa zabere v paměti - char = 8 bitů) Pak následuje název funkce "funkce_v
závorkách parametry funkce. závorkách parametry funkce.
Zápis: Zápis:
char funkce_vypocet(char vstup1, char vstup2); char funkce_vypocet(char vstup1, char vstup2);
říká, že funkce očekává 2 parametry typu char a vrací číslo typu char. říká, že funkce očekává 2 parametry typu char a vrací číslo typu char.
Tělo funkce je vytvořeno stejně, jako tomu bylo v minulých případech. Jedinou novinkou Tělo funkce je vytvořeno stejně, jako tomu bylo v minulých případech. Jedinou novinkou
je příkaz "return", za který se napíše, co má funkce vrátit. Tento příkaz zároveň je příkaz "return", za který se napíše, co má funkce vrátit. Tento příkaz zároveň
funkci ukončuje. funkci ukončuje.
*/
/*
Nyní už tedy víme, jak používat časovač a jak rozepsat program do jednotlivých funkcí. Nyní už tedy víme, jak používat časovač a jak rozepsat program do jednotlivých funkcí.
Ještě by se hodila jedna poznámka, a to že každá funkce musí být před svým použitím Ještě by se hodila jedna poznámka, a to že každá funkce musí být před svým použitím
definovaná. V opačném případě hlásí překladač chybu, že tuto funkci nezná. Prozatím definovaná. V opačném případě hlásí překladač chybu, že tuto funkci nezná. Prozatím
to tedy vyřešíme tak, že všechny funkce budeme definovat ještě před hlavní funkcí to tedy vyřešíme tak, že všechny funkce budeme definovat ještě před hlavní funkcí
("main"). Funkce main (ve které budeme naše nadefinované funkce používat) bude tedy ("main"). Funkce main (ve které budeme naše nadefinované funkce používat) bude tedy
nadefinovaná až jako poslední (na konci zdrojového kódu). nadefinovaná až jako poslední (na konci zdrojového kódu).
*/
/*
Můžeme se tedy pustit do psaní programu. Náš program by měl umět blikat ledkami v Můžeme se tedy pustit do psaní programu. Náš program by měl umět blikat ledkami v
různých režimech a rychlostech. Režimy blikání by mohly být: různých režimech a rychlostech. Režimy blikání by mohly být:
- jednoduché blikání (svítí nesvítí) - jednoduché blikání (svítí nesvítí)
- stroboskopické blikání (rozsvícení ledek na velmi krátkou dobu) - stroboskopické blikání (rozsvícení ledek na velmi krátkou dobu)
- maják (ledky dvakrát rychle po sobě krátce bliknou) - maják (ledky dvakrát rychle po sobě krátce bliknou)
- běžící světlo (něco podobného, jako měl KIT - světlo běhá zleva - běžící světlo (něco podobného, jako měl KIT - světlo běhá zleva
doprava a zprava doleva) doprava a zprava doleva)
- had (náš starý známý) - had (náš starý známý)
Program by se měl ovládat pomocí 2 tlačítek (PD2 a PD3), přičemž jedním tlačítkem by Program by se měl ovládat pomocí 2 tlačítek (PD2 a PD3), přičemž jedním tlačítkem by
...@@ -299,9 +263,10 @@ požadovanou funkci. Funkce pak provede jeden krok (posunutí hada, bliknutí, a ...@@ -299,9 +263,10 @@ požadovanou funkci. Funkce pak provede jeden krok (posunutí hada, bliknutí, a
a skončí. Čekání mezi jednotlivými kroky bude zajišťovat hlavní smyčka. a skončí. Čekání mezi jednotlivými kroky bude zajišťovat hlavní smyčka.
Mezitím se bude pomocí časovače0 provádět testování klávesnice, a případné nastavování Mezitím se bude pomocí časovače0 provádět testování klávesnice, a případné nastavování
proměnných "rychlost" a "rezim". proměnných "rychlost" a "rezim".
*/
//Náš program by tedy mohl vypadat takto:
Náš program by tedy mohl vypadat takto:
```
#define F_CPU 1000000UL // 1 MHz (základní frekvence) kvůli delay.h #define F_CPU 1000000UL // 1 MHz (základní frekvence) kvůli delay.h
#include <avr/io.h> //Knihovna vstupů a výstupů (PORT, DDR, PIN) #include <avr/io.h> //Knihovna vstupů a výstupů (PORT, DDR, PIN)
...@@ -320,7 +285,7 @@ proměnných "rychlost" a "rezim". ...@@ -320,7 +285,7 @@ proměnných "rychlost" a "rezim".
#define STROBO_CAS 10 //(ms) - Určuje, kolik milisekund budou svítit ledky při #define STROBO_CAS 10 //(ms) - Určuje, kolik milisekund budou svítit ledky při
//strobo efektu. Využívá se i v režimu "maják". //strobo efektu. Využívá se i v režimu "maják".
#define MAJAK 50 //definuje, kolik milisekund je mezi dvojicí bliknutí ve funkci #define MAJAK 50 //definuje, kolik milisekund je mezi dvojicí bliknutí ve funkci
//maják //maják
//Vytvoříme si tzv. globální proměnné (jsou deklarované mimo všechny funkce, //Vytvoříme si tzv. globální proměnné (jsou deklarované mimo všechny funkce,
...@@ -369,8 +334,8 @@ ISR(TIMER0_OVF_vect) ...@@ -369,8 +334,8 @@ ISR(TIMER0_OVF_vect)
if (!(PIND&0b00001000)) //pokud je stisknuté tlačítko 2 (rychlost) if (!(PIND&0b00001000)) //pokud je stisknuté tlačítko 2 (rychlost)
{ {
rychlost*=2; //přidáme rychlost (2x zrychlíme je to totéž jako: rychlost<<1;) rychlost*=2; //přidáme rychlost (2x zrychlíme je to totéž jako: rychlost<<1;)
tlacitko=1; //uložíme si informaci, že bylo stisknuto tlačítko tlacitko=1; //uložíme si informaci, že bylo stisknuto tlačítko
} }
if (rezim>POCET_REZIMU) //pokud jsme již překročili povolený počet režimů... if (rezim>POCET_REZIMU) //pokud jsme již překročili povolený počet režimů...
...@@ -432,9 +397,9 @@ void majak (void) ...@@ -432,9 +397,9 @@ void majak (void)
void semtam (void) void semtam (void)
{ {
static unsigned char pozice; //statická proměnná - uchovává si hodnotu mezi static unsigned char pozice; //statická proměnná - uchovává si hodnotu mezi
//jednotlivými voláními funkce //jednotlivými voláními funkce
//nám bude sloužit jako ukazatel, kde zrovna je ledka //nám bude sloužit jako ukazatel, kde zrovna je ledka
//1-8 = 1.-8\. ledka. 9-15 = 6.-1\. ledka (jede zpátky) //1-8 = 1.-8\. ledka. 9-15 = 6.-1\. ledka (jede zpátky)
if (zmena) //pokud je funkce volána poprvé if (zmena) //pokud je funkce volána poprvé
{ {
PORTB=1; //zhasneme všechny ledky a rozsvítíme pouze jednu (PB0)... PORTB=1; //zhasneme všechny ledky a rozsvítíme pouze jednu (PB0)...
...@@ -564,5 +529,4 @@ for(;;) //hlavní smyčka ...@@ -564,5 +529,4 @@ for(;;) //hlavní smyčka
} //konec funkce main } //konec funkce main
//Pro radioklub OK1KVK naspal Vašek Král //Pro radioklub OK1KVK naspal Vašek Král
```
```
\ No newline at end of file
...@@ -11,7 +11,7 @@ tags = ["Článek", "Bastlení", "Konstrukce", "Zesilovače"] ...@@ -11,7 +11,7 @@ tags = ["Článek", "Bastlení", "Konstrukce", "Zesilovače"]
Asi každý si někdy chtěl postavit vlastní zesilovač. V tomto zapojení je využit integrovaný obvod [TDA2003](http://www.st.com/web/en/resource/technical/document/datasheet/CD00000123.pdf), který v sobě integruje většinu potřebný součástí zesilovače. TDA2003 je jednokanálový zesilovač s maximálním výstupním výkonem 10W. Obvod také obsahuje ochrany proti zkratu mezi piny i proti přehřátí. Zesilovač pracuje v rozmezí napájecího napětí `8 - 18V`. Pro stereo verzi stačí vyrobit dva tyto monobloky a doplnit o regulaci hlasitosti. Asi každý si někdy chtěl postavit vlastní zesilovač. V tomto zapojení je využit integrovaný obvod [TDA2003](http://www.st.com/web/en/resource/technical/document/datasheet/CD00000123.pdf), který v sobě integruje většinu potřebný součástí zesilovače. TDA2003 je jednokanálový zesilovač s maximálním výstupním výkonem 10W. Obvod také obsahuje ochrany proti zkratu mezi piny i proti přehřátí. Zesilovač pracuje v rozmezí napájecího napětí `8 - 18V`. Pro stereo verzi stačí vyrobit dva tyto monobloky a doplnit o regulaci hlasitosti.
Hodnoty `R1X` a `C4X` volte `39R, 39nF`, nebo `47R, 33nF`, nebo `33R, 47nF`. Celková hodnota R3 + R4 by měla být 2.2R. Plošný spoj byl navržen tak, aby se dobře vyráběl i osazoval. Na plošném spoji se nachází několik SMD součástek velikosti 0805, které by ale neměl být problém zapájet. Hodnoty `R1X` a `C4X` volte `39R, 39nF`, nebo `47R, 33nF`, nebo `33R, 47nF`. Celková hodnota `R3 + R4` by měla být `2.2R`. Plošný spoj byl navržen tak, aby se dobře vyráběl i osazoval. Na plošném spoji se nachází několik SMD součástek velikosti 0805, které by ale neměl být problém zapájet.
Po osazení všech součástek doporučuji pečlivě překontrolovat zkraty, studené spoje a poté zesilovač připojit na zdroj s možností regulace proudu s nastaveným `napětím 12V a proudem do 100mA`. Pokud bude zesilovač bezproblémově fungovat, tak jej lze připojit na stálý zdroj. V radioklubu nám tento zesilovač bezchybně pracuje více než rok a nezaznamenali jsme žádné potíže. Po osazení všech součástek doporučuji pečlivě překontrolovat zkraty, studené spoje a poté zesilovač připojit na zdroj s možností regulace proudu s nastaveným `napětím 12V a proudem do 100mA`. Pokud bude zesilovač bezproblémově fungovat, tak jej lze připojit na stálý zdroj. V radioklubu nám tento zesilovač bezchybně pracuje více než rok a nezaznamenali jsme žádné potíže.
......
0% Loading or .
You are about to add 0 people to the discussion. Proceed with caution.
Please register or to comment